Władze Australii ogłosiły, iż w zakładzie stoczniowym Henderson Defence Precinct zostanie zrealizowane zamówienie na nowe okręty przeznaczone do transportu techniki wojskowej i zaopatrzenia. W związku z tym wybrano projekt Landing Ship Transport 100 od Damen. Głównym wykonawcą zlecenia będzie Austal.
Łącznie powstanie osiem okrętów desantowych, które mają stanowić wzmocnienie potencjału sił morskich kraju. Jak podkreśla Austal, zarząd koncernu przyjął z zadowoleniem informację o wyborze preferowanego projektu, które zostaną wybudowane w Henderson Defence Precinct w Australii Zachodniej, które poprzedzą negocjacje handlowe. Australijski rząd ogłosił, iż w Henderson Defence Precinct powstanie Landing Craft Heavy Design.
– Ogłoszenie wyboru projektu dla Landing Craft Heavy to świetna wiadomość dla Australijskich Sił Obronnych i wszystkich interesariuszy z branży, demonstrująca wyraźne zaangażowanie australijskiego rządu w osiągnięcie ciągłej budowy okrętów marynarki wojennej w Australii Zachodniej i zapewnienie skutecznych zdolności przybrzeżnych dla australijskiej armii. Austal z niecierpliwością oczekuje na zbudowanie tej ważnej nowej zdolności dla Australii, po przewidywanym sfinalizowaniu strategicznej umowy stoczniowej i rozpoczęciu kontraktu w 2025 roku – podkreślił dyrektor generalny Austal Limited, Paddy Gregg.
Przedsięwzięcie to ma być pozytywnym krokiem naprzód w kierunku ciągłej budowy okrętów marynarki wojennej w Australii Zachodniej i znaczącą szansą dla przemysłu okrętowego kraju, zapewniając miejsca pracy zarówno w stoczni, jak i w ramach łańcucha dostaw.
Projekt okrętu desantowego, określanego jako Landing Ship Transport 100 (LST100) zakłada, iż długość całkowita jednostki będzie wynosić 100 metrów, a szerokość 16 metrów. Wyporność ma wynieść 3900 ton. Załoga ma liczyć minimum 18 osób. W skład wyposażenia wejdą najpewniej dwie szybkie łodzie płaskodenne, dźwig, a także lądowisko i hangar do obsługi śmigłowców.
Na pokładzie będzie znajdowała się przestrzeń do transportu i rozładunku techniki wojskowej (500 ton pojazdów wojskowych i sprzętu, ekwiwalentu sześciu czołgów Abrams, 11 bojowych wozów piechoty Redback lub 26 HIMARS), bądź kontenerów z wyposażeniem, w tym pomocy humanitarnej. Obok transportowania np. pojazdów wojskowych okręt ma być przeznaczany do wsparcia w sytuacji katastrof naturalnych i innych sytuacji kryzysowych. Oprócz tego każdy okręt otrzyma uzbrojenie, w tym automatyczne systemy obrony bezpośredniej (CIWS). Zostanie też wyposażony w radary i wojskowe systemy łączności. w systemy samoobrony i australijską łączność wojskową).
Jak podaje Austal, budowa pierwszej z ośmiu zaplanowanych jednostek ma ruszyć w 2026 roku, pod warunkiem akceptowalnych negocjacji handlowych i wykazania wyników w ramach strategicznej umowy stoczniowej. Potencjalna wartość projektu dla portfela zamówień Austal nie została jeszcze w pełni określona i będzie rozwijana w ramach trwających rozmów handlowych z rządem Australii w nadchodzących miesiącach.