Baltic Hub. Zaglądamy na teren budowy terminala T3

gospodarkamorska.pl 1 rok temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Odkąd jesienią zeszłego roku oficjalnie wystartowały prace, których efektem ma być powstanie nowego terminala T3 w Baltic Hub, roboty nie zatrzymały się choćby na chwilę. Sprawdziliśmy postępy na placu budowy.







Terminal kontenerowy Baltic Hub, do niedawna znany jako DCT Gdańsk, rozbudowuje się. Choć już w tym momencie jest to największy tego typu terminal na Bałtyku, po ukończeniu olbrzymiej inwestycji polegającej na budowie zupełnie nowego nabrzeża, Baltic Hub znacznie zwiększy swoje możliwości przeładunkowe. W ramach inwestycji powstanie nowe głębokowodne nabrzeże do obsługi kontenerowców oceanicznych. Do dyspozycji będzie także plac manewrowo-składowy o powierzchni operacyjnej 36,5 ha.

Całość robót, za którą odpowiada konsorcjum firm Budimex i DEME, została podzielona na etapy. Pierwszy z nich rozpoczął się jesienią zeszłego roku.

– Prace budowlane rozpoczęto 20 października zeszłego roku. W chwili obecnej realizowane są intensywne prace w basenie portowym przyszłego terminalu T3. Basen jest pogłębiany i refulowany. Aktualnie zaawansowanie robót refulacyjnych sięga ok. 20%. Równolegle realizowane są roboty kafarowe. Zakończyliśmy wbijanie ściany szczelnej w nabrzeżu zamykającym północnym – wymienia Dominik Wróblewski, dyrektor ds. projektów infrastrukturalnych, odpowiedzialny w Baltic Hub m.in. za inwestycję T3. – W najbliższym czasie planujemy rozpoczęcie palowania nabrzeża głównego terminalu T3. Będą to pale rurowe o długości 35 do 40 metrów. Będziemy kontynuować pogrążanie ściany i refulację. Około marca planujemy rozpocząć roboty żelbetowe – dodaje Wróblewski.

Dominik Wróblewski informuje również, iż do zbudowania całej platformy o powierzchni 36 ha trzeba będzie refulować 4,6 miliona metrów sześciennych materiału, zaś pogłębienie samego basenu podejściowego wiąże się z koniecznością refulacji 5,6 milionów metrów sześciennych materiału z dna.


Roboty czerpalne na obszarze przyszłego basenu portowego realizowane są przy pomocy pogłębiarek ssąco-regulujących. Każda z nich może zmieścić w ładowni ponad 5 tys. metrów sześciennych urobku z dna. Materiał ten będzie w kolejnych etapach wykorzystany do usypania platformy, która stanie się terminalem T3.

– o ile chodzi o materiały potrzebne do wybudowania terminalu, potrzebujemy 11 tys. ton stali konstrukcyjnej, 8 tys. ton stali zbrojeniowej. Wbudujemy 170 tys. ton m3 betonu – wymienia dyrektor ds. projektów infrastrukturalnych.

Nabrzeże główne powstającego terminala T3 będzie miało łączną długość 717 metrów. Pracować na nim będzie 7 dźwigów portowych, zaś na placu manewrowo-składowym operować ma 20 zautomatyzowanych suwnic RMG.

– To jest dla nas olbrzymia inwestycja, która pochłonie około 500 milionów euro. Od dziś do lata 2024 czeka nas dużo ciężkiej pracy by oddać terminal T3 do użytkowania – mówił podczas oficjalnego rozpoczęcia prac Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub. – Największą zmianą będzie wprowadzenie na placu suwnic szynowych w miejsce RTG. To suwnice półautomatyczne, co oznacza, iż operatorzy nie będą w samej maszynie, lecz będą nią sterowali zdalnie, z naszego budynku administracyjnego – opisywał Baker.

Pierwszy etap terminala T3 ma być oddany do eksploatacji w 2025 roku.
Idź do oryginalnego materiału