Chińska firma żeglugowa poinformowała o otwarciu swojego nowego hubu portowego w Peru. Ma to być także jej pierwsza ekologiczna i inteligentna inwestycja w Ameryce Południowej.
Z udziałem władz chińskich i peruwiańskich odbyła się, 14 listopada, inauguracja nowej inwestycji portowej COSCO Shipping. Nowy terminal znajduje się w Porcie Chancay, który jest położony w centralnej części peruwiańskiego wybrzeża, około 78 kilometrów na północ od Limy. W ceremonii inauguracyjnej, za pośrednictwem transmisji online, wzięli udział prezydent Chin Xi Jinping i prezydent Peru Dina Boluarte.
COSCO podkreśla, iż Port Chancay ma w sobie integrować innowacyjne rozwiązania łączące ekologię i inteligentne zarządzanie infrastrukturą do załadunku i rozładunku. Same tylko elektryczne ciężarówki kontenerowe miały przyczynić się do zmniejszenia zużycia energii o ponad 25%.
Po zakończeniu fazie próbnej działalności w terminalu COSCO Shipping Chancay Peru jest też planowane utworzenie regionalnego centrum dystrybucji logistycznej. Oprócz tego uruchomiono dwie bezpośrednie trasy żeglugi kontenerowej, łączące port w Szanghaju z portem w Chancay. Dzięki temu tranzyt ładunków między oboma państwami ma zostać skrócony do 23 dni. Ponadto chińska firma podkreśla, iż wprowadza także usługę ro-ro, co w zamierzeniu ułatwi utworzenie ważnego centrum dystrybucji motoryzacyjnej w Ameryce Południowej.
Port głębokowodny Chancay został wybrany na tę inwestycję z racji wyróżniania się korzystnym położeniem geograficznym i płynną łącznością logistyczną. Rozciągający się na 1500 metrów długości z czterema miejscami do cumowania, w tym dwoma dla kontenerów i dwoma wielofunkcyjnymi, port może pomieścić największe na świecie kontenerowce. Został zaprojektowany z myślą o przepustowości miliona TEU, 6 milionów ton ładunków masowych i 160 000 pojazdów rocznie. W tym celu posiada place składowe, magazyny i wielofunkcyjne obszary logistyczne. Tunel o długości 1,8 km łączy port z Autostradą Panamerykańską, ułatwiając transport lądowy do zaplecza gospodarczego.
W ramach rozwijania tej inwestycji wyróżniono kilka faz. Aktualnie realizowana Faza I projektu portowego w Chancay ma wygenerować ponad 8 000 bezpośrednich miejsc pracy. Jednocześnie, z myślą o ochronie środowiska i budowaniu przyjaznej faunie i florze polityce dekarbonizacji branży morskiej, biuro projektowe portu zainicjowało utworzenie ośrodków ratowania dzikiej przyrody, aktywnie przejmując odpowiedzialność za ochronę pingwinów, fok i gatunków ptaków, jednocześnie poprawiając stan ekologiczny terenów podmokłych, linii brzegowych i siedlisk przyrodniczych.
Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;}
Zdaniem firmy terminal COSCO Shipping Chancay Port ma stać się istotnym punktem transportu morskiego w Ameryce Łacińskiej, wyróżniającym się wydajnością operacyjną i zaangażowaniem w ekologiczny, niskoemisyjny rozwój branży transportowej. W przyszłości z udziałem Chin zostanie poprowadzona dalsza inwestycja w postaci budowy linii kolejowej do transportu towarów eksportowych z Peru i innych państw Ameryki Południowej, dzięki czemu do Chin będą trafiać produkty rolnicze oraz surowce kopalne i energetyczne.
Celem nowego zarządu portu ma być, w ramach planu efektywnego działania, przekształcenie szlaków żeglugowych między Chancay i Szanghajem w „kwitnącą ścieżkę” dla rozwoju gospodarczego Chin i państw Ameryki Łacińskiej. Wpisuje się to również w gospodarczą ekspansję Państwa Środka w związku z tworzeniem rynków zbytu produktów chińskich firm, a także tworzenia przez nie zakładów produkcyjnych i przetwórczych.