Do kołobrzeskiego portu dotarły, z użyciem transportu kolejowego, kontenery wyładowane zbożem. W ostatnich latach mocno wzrosły przeładunki agro.
Władze Portu Morskiego Kołobrzeg podkreślają, iż znajduje się w nim, jako jednym z niewielu w Polsce, portowa bocznica kolejowa o długości 621 metrów, doprowadzająca składy prost na nabrzeże, skąd ładunki trafiają na statki.
Transport zboża przybył nie w wagonach, a w kontenerach. Przy pomocy dźwigu ładowano je na samochody ciężarowe, opróżniając w portowych magazynach zbożowych. Stąd zboże trafi do ładowni zakontraktowanych statków. Przeładunek kontenerów odbywał się gwałtownie i sprawnie, a całej operacji można było się przyglądać np. z wysokości mostu portowego.
"Wobec powszechnego zjawiska spadku przeładunków w polskich portach w ostatnim kwartale tego roku, ten transport wyjątkowo nas ucieszył", podkreślił Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg na portalu Linkedin.
W zeszłym roku w Kołobrzegu przeładowano 277,8 tys. ton ładunków, co stanowi wzrost o 63% w porównaniu z 2022 roku. Na ten wynik miały się złożyć przede wszystkim nowe ładunki, w tym głównie kukurydza z Ukrainy. Port Kołobrzeg, podobnie jak porty w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, został przez polski rząd desygnowany do tranzytu zbóż z Ukrainy, która w dużej mierze nie mogła ich eksportować poprzez własne porty nad Morzem Czarnym. Od 2018 roku, kiedy to pośród 110 tys. ton przeładowanych w Kołobrzegu towarów największy wolumen stanowiły ładunki masowe, głównie kruszywo i drewno, nastąpiła stopniowa, ale wyraźna zmiana struktury towarowej. W 2022 do grupy ładunków dołączyła kukurydza, której przeładunki wyniosły aż 41% całości. W 2023 roku jej udział zwiększył się do 48%. Do dominujących wcześniej wśród ładunków drewna i kruszywa dołączyły w większej mierze także pellet, zboża i nawozy, co sprawiło, iż struktura ładunków jest bardziej zróżnicowana.
Na zwiększenie wolumenu przeładunkowego w 2023 roku wpłynęła zmiana firmy świadczącej usługi manipulacyjno-przeładunkowe, a także inwestycje infrastrukturalne w porcie. W 2021 uruchomiono w Kołobrzegu wspomnianą wcześniej bocznicę kolejową. Ponadto w ciągu ostatnich pięciu lat zwiększyła się o blisko 3/4 powierzchnia magazynowa - z 6 tys. m2 do 10,5 tys. m2. Zarząd zakłada, iż w najbliższych latach wolumen obsługiwanych ładunków będzie rósł. Mają w tym pomóc kolejne inwestycje, w tym pogłębienie toru wodnego, dzięki czemu do portu będą mogły wpływać większe statki.