Posiadanie jachtu to marzenie wielu osób, które pragną spędzać wolny czas na wodzie. Aby jednak móc bezpiecznie pływać i legalnie prowadzić jednostkę po wodach śródlądowych czy morskich, niezbędne są odpowiednie kwalifikacje żeglarskie, zależne od rodzaju jednostki i akwenu.
Kurs na patent żeglarski to nie tylko nauka manewrowania jachtem, ale przede wszystkim wspaniała przygoda, która otwiera drzwi do niezliczonych możliwości na jeziorach i morzach. Poznaj, jak wygląda proces uzyskania uprawnień żeglarskich i jakie korzyści niesie za sobą posiadanie patentu.
Patent żeglarski, podobnie jak prawo jazdy, jest dokumentem potwierdzającym umiejętności prowadzenia jednostki pływającej. Chociaż niektóre jednostki można prowadzić bez patentu, to w większości wypożyczalni wymagane są uprawnienia. Dodatkowo, prowadzenie większych jednostek na wodach śródlądowych oraz morskich wymaga już odpowiedniego dokumentu, którego zdobycie poprzedza kurs i egzamin.
Rodzaje patentów żeglarskich i wymagania
W Polsce można uzyskać trzy stopnie patentów żeglarskich, które umożliwiają prowadzenie jachtów o różnym poziomie zaawansowania. Każdy z tych stopni wymaga ukończenia odpowiedniego kursu, a następnie pozytywnego zaliczenia egzaminu.
Patent żeglarza jachtowego można zdobyć już od 14. roku życia po pozytywnym zdaniu egzaminu teoretycznego i praktycznego. Uprawnia on do prowadzenia jachtów żaglowych na wodach śródlądowych bez ograniczeń oraz jachtów o długości do 12 metrów na morzu w odległości do 2 mil morskich od brzegu, ale jedynie w porze dziennej. Jest to podstawowy patent, idealny na początek przygody z żeglarstwem, zwłaszcza na jeziorach i innych akwenach śródlądowych.
Patent jachtowego sternika morskiego dostępny jest dla osób pełnoletnich, które zdały egzamin oraz odbyły minimum 200 godzin stażu morskiego w ramach co najmniej dwóch rejsów. Posiadanie tego patentu umożliwia prowadzenie jachtów żaglowych na wodach śródlądowych bez ograniczeń oraz jednostek o długości do 18 metrów na wodach morskich. Patent jachtowego sternika morskiego daje większą swobodę na morzu i pozwala na żeglowanie w szerszym zasięgu, doskonale sprawdzając się w turystyce morskiej.
Patent kapitana jachtowego, najwyższy z trzech dostępnych stopni, wymaga posiadania patentu jachtowego sternika morskiego, a także odbycia 1200 godzin stażu morskiego w minimum sześciu rejsach, z czego 400 godzin musi obejmować samodzielne prowadzenie jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 metra, a 100 godzin — żeglugę po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów. Ten patent daje pełną swobodę w prowadzeniu jachtów żaglowych zarówno na wodach śródlądowych, jak i morskich, co umożliwia realizację rejsów pełnomorskich bez ograniczeń i jest idealnym wyborem dla osób z dużym doświadczeniem.
Zawodowe kwalifikacje żeglarskie
Dla osób, które chcą pracować w żeglarstwie komercyjnym, dostępne są zawodowe kwalifikacje umożliwiające pełnienie różnych ról na pokładzie jachtów. Każda z kwalifikacji zawodowych ma szczegółowe wymagania dotyczące doświadczenia, szkoleń i egzaminów.
Marynarz jachtowy – dla osób od 18. roku życia, po ukończeniu sześciomiesięcznej praktyki oraz szkoleń z zakresu bezpieczeństwa. właściciel tego dokumentu może pełnić funkcję wachtowego na jachtach komercyjnych o pojemności do 3000 GT.
Kapitan jachtowy na jachtach o pojemności do 200 GT – wymagane są: ukończone 20 lat, patent kapitana motorowodnego lub kapitana jachtowego, sześciomiesięczna praktyka pływania, świadectwa bezpieczeństwa oraz certyfikat radiowy LRC. Uprawnienia obejmują prowadzenie jachtów komercyjnych do 200 GT lub pełnienie funkcji oficera wachtowego na jednostkach do 500 GT.
Oficer wachtowy na jachtach o pojemności do 3000 GT – ta kwalifikacja wymaga 18 lat, świadectwa marynarza jachtowego lub patentu kapitana, szkoleń z zakresu nawigacji i udzielania pierwszej pomocy oraz 12 miesięcy praktyki. Uprawnia do pełnienia wachty na jachtach do 3000 GT, starszego oficera na jednostkach do 500 GT oraz kapitana na jednostkach do 200 GT.
Kapitan jachtowy na jachtach o pojemności do 500 GT – dostępny dla osób po 20. roku życia z kwalifikacjami oficera wachtowego oraz dodatkową 12-miesięczną praktyką. Po zdanym egzaminie uprawnia do prowadzenia jachtów komercyjnych do 500 GT, pełnienia funkcji starszego oficera na jednostkach do 3000 GT oraz oficera wachtowego na jednostkach do 3000 GT.
Kapitan jachtowy na jachtach o pojemności do 3000 GT – najwyższa kwalifikacja komercyjna w żeglarstwie, przeznaczona dla osób po 20. roku życia, które posiadają kwalifikacje kapitana jachtowego na jachtach do 500 GT oraz wymagane kursy z zakresu bezpieczeństwa i ratownictwa. Po odbyciu 24-miesięcznej praktyki daje uprawnienia do pełnienia funkcji kapitana na jednostkach komercyjnych do 3000 GT.
Każdy członek załogi musi ukończyć przeszkolenie obejmujące zagadnienia bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz ratownictwa. Szczegóły zawarte są w przepisach Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, zgodnie z którymi niektóre świadectwa muszą być odnawiane co 5 lat.
Jakie patenty są niezbędne ?
Żeglarstwo nie wymaga posiadania własnej łodzi — rozbudowana oferta wypożyczalni i rejsów sprawia, iż każdy może skorzystać z tej formy rekreacji, mając jedynie odpowiednie uprawnienia.Jeśli myślisz o okazjonalnym pływaniu po jeziorach lub wybrzeżu, wystarczy patent żeglarza jachtowego lub sternika motorowodnego. jeżeli jednak planujesz dalsze wyprawy morskie, warto rozważyć zdobycie wyższego patentu, by cieszyć się pełnym bezpieczeństwem i wolnością na wodzie.
Co ciekawe, na jachcie rekreacyjnym żegluga jest możliwa także bez patentu, jeżeli jacht ma napęd żaglowy i długość kadłuba do 7,5 metra lub napęd motorowy o mocy do 10 kW. Jednak dla jednostek większych i mocniejszych przepisy wymagają już odpowiednich dokumentów.
Posiadanie jachtu to ogromna przyjemność, ale także odpowiedzialność. Odpowiednie kwalifikacje są najważniejsze dla bezpieczeństwa załogi i komfortu żeglowania. Wybierz patent dopasowany do Twoich potrzeb, zdobywaj doświadczenie i odkrywaj uroki wodnej turystyki!
fot. Pixabay