Nowy gazowiec Grupy Unimot. Element strategii w obliczu sankcji na LNG z Rosji

1 tydzień temu

Grupa Unimot, jedna z czołowych firm w Polsce zajmujących się importem i dystrybucją paliw ciekłych i gazowych, podpisała umowę na roczny czarter gazowca przeznaczonego do transportu gazu LPG. Dzięki temu Unimot zabezpieczy stabilność dostaw tego kluczowego surowca energetycznego, zwłaszcza w obliczu nadchodzących sankcji na gaz LPG importowany z Rosji, które wejdą w życie w grudniu 2024 roku.

Gazowiec, którego czarter oparto na zasadach „time charter”, zostanie w pełni zarządzany przez Grupę Unimot przez okres 12 miesięcy. Statek będzie regularnie operować na Morzu Północnym, dostarczając gaz LPG do wynajętego przez Unimot terminala w Wilhelmshaven. Terminal ten, wynajęty przez Unimot Paliwa w maju 2024 roku, umożliwia bezpośredni odbiór surowca z alternatywnych kierunków, co daje grupie większą swobodę działania i elastyczność w reagowaniu na zmieniające się warunki rynkowe.

– Czarter gazowca stanowi istotny krok w rozbudowie naszego łańcucha dostaw, umożliwiając nam elastyczne reagowanie na nadchodzące zmiany rynkowe, w tym sankcje na import gazu LPG z Rosji. Dzięki temu Grupa UNIMOT zyskuje większą swobodę operacyjną, co przekłada się na ciągłość i bezpieczeństwo dostaw kluczowych surowców energetycznych do Polski – wskazuje Robert Brzozowski, wiceprezes zarządu ds. handlowych UNIMOT S.A.

Jednym z kluczowych powodów czarteru gazowca przez Unimot jest ograniczona dostępność jednostek transportowych, co mogłoby zagrozić stabilności dostaw gazu LPG do Polski. Wynajęcie gazowca na zasadach „time charter” minimalizuje ryzyko związane z brakiem dostępnych jednostek, zapewniając przy tym pełną kontrolę nad operacjami logistycznymi. Unimot, posiadając pełne zarządzanie nad jednostką, może optymalizować koszty transportu i dostosować harmonogramy operacyjne do zmieniających się potrzeb i wymagań rynkowych.

Rozwój firmy i przyszłe wyzwania

Nowy gazowiec wpisuje się również w strategiczny plan rozwoju infrastruktury Grupy Unimot, która w ostatnich latach rozszerzała swoją działalność. W kwietniu 2023 roku spółka sfinalizowała przejęcie aktywów Lotos Terminale, w tym dziewięciu terminali paliwowych oraz dwóch zakładów produkcji asfaltu. Dzięki tej inwestycji Unimot znacząco zwiększył swoje możliwości dystrybucyjne, a czarter gazowca jest kolejnym etapem w budowie kompleksowego łańcucha dostaw.

Czarter jednostki to element większej strategii rozwoju Grupy Unimot, która może pochwalić się wyraźnym wzrostem wyników finansowych w trzecim kwartale 2024 roku. Przedstawione szacunki wskazują, iż skorygowana EBITDA Grupy Unimot wyniosła w tym okresie 104 mln zł, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 29 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Szacunkowe przychody osiągnęły poziom 3,62 mld zł, w porównaniu do 3,31 mld zł w analogicznym okresie 2023 roku, co dowodzi skuteczności strategii rozwojowej Unimot.

Grupa Unimot dzięki pozyskaniu gazowca, wzmacnia swoją pozycję na polskim i europejskim rynku gazu LPG. W obliczu planowanych sankcji na rosyjski gaz LPG firma pokazuje swoje zaangażowanie w zapewnienie alternatywnych źródeł surowca oraz stabilność dostaw. Możliwość importu gazu LPG z różnych kierunków oraz bezpośrednie zarządzanie transportem na Morzu Północnym dają Unimot dodatkową elastyczność i bezpieczeństwo logistyczne.

Jednym z elementów długoterminowej strategii Grupy Unimot, jest właśnie pozyskanie nowej jednostki do transportu LNG, która jest odpowiedzią na aktualne ograniczenia rynku. Dzięki tej inwestycji Grupa Unimot skutecznie przygotowuje się do przyszłych zmian, jednocześnie dbając o bezpieczeństwo energetyczne kraju i umacniając swoją pozycję na rynku europejskim.

fot. Shutterstock

Idź do oryginalnego materiału