Podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni, przedstawiciele branży morskiej podjęli się dyskusji na temat żeglarstwa i jego przyszłości.
Tomasz Chamera, lider panelu „Biznes w żeglarstwie” na Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2024, a na co dzień prezes Polskiego Związku Żeglarskiego i wiceprezydent Światowej Federacji Żeglarskiej World Sailing wraz ze swoimi gośćmi pochylił się m.in. nad kwestiami nowoczesnych wyczynowych konstrukcji jachtowych, ale także omówić wybrane kwestie projektowe w zakresie aerodynamiki i hydrodynamiki.
Jak co roku nie zabrakło oceny sytuacji rodzimej branży produkcyjnej, która pozostaje ważnym graczem na świecie. Uczestnicy rozmowy starali się także umiejscowić w kontekście tych nowoczesnych łodzi całą branżę, przewidzieć najważniejsze trendy i zjawiska w jej turystycznej, sportowej i biznesowej części.
W panelu wzięli udział Luca Rizotti, założyciel i prezes Foiling Organization, Marek Kamiński - podróżnik ekstremalny, twórca metody motywacyjnej „Biegun” oraz Paweł Brach, specjalista w promowaniu marki, komercjalizacji i organizacji przedsięwzięć biznesowych, który współpracuje z PZŻ przy organizacji MŚ World Sailing w 2027 roku.
Uczestnicy panelu debatowali o tym, jak przyciągnąć nowych adeptów do tego tak ważnego sportu dla Gdyni, o znaczeniu programów edukacyjnych i rosnącą rolę technologii w żeglarstwie. Jednym z ważniejszych tematów dyskusji był foiling. Jest to technologia hydroskrzydeł umożliwiająca unoszenie się jachtów nad wodą.
Luca Rizotti, który jest specjalistą w branży foilingową przedstawił eventy foilingowe, które ma okazję organizować od 2014 roku. O sukcesie tych wydarzeń zdecydował ich interaktywny charakter. Od samego początku wydarzenie było dostępne dla publiczności, która mogła osobiście spróbować foilingu, poznając specyfikę tego sportu. Zróżnicowane poziomy aktywności, od podstawowych aż po treningi bliskie olimpijskim standardom, umożliwiły uczestnikom o różnym poziomie zaawansowania zaangażowanie się w foiling. najważniejsze było także usytuowanie wydarzenia blisko lokalnego klubu żeglarskiego, co pozwoliło widzom obserwować zawody z bliska, czyniąc doświadczenie jeszcze bardziej dostępne i angażujące.
Inspiracją było dla niego obserwowanie rozwoju technologii żeglarskich, takich jak wielkie katamarany używane w Pucharze Ameryki, co pozwoliło mu przewidzieć przyszły rozwój foilingu i stworzyć wydarzenie, które przyspieszyło zainteresowanie tą technologią. Wczesne działania obejmowały organizowanie inicjatyw dla dzieci, kobiet, a także dla osób z niepełnosprawnościami, co pozwoliło na stworzenie autentycznego wizerunku marki zgodnej z wartościami ESG, zanim te zasady stały się powszechnym standardem.
Paweł Brach dużą część swojego wystąpienia poświęcił temu jak budować markę wydarzenia sportowego, jak dywersyfikować portfel sponsorów oraz jak przygotować skrojoną na miarę strategię promocji w dobie dostępnych kanałów i narzędzi marketing mix w obliczu tak spektakularnej imprezy jaką są Mistrzostwa Świata w żeglarstwie, które odbędą się właśnie w Gdyni w 2027 roku.
Odnosząc to do promocji żeglarstwa, zwrócił uwagę na konieczność stosowania strategii CSR i ESG, co zyskuje na znaczeniu w kontekście wyzwań środowiskowych i etycznych, a także zwiększa pozytywne skojarzenia wokół marki. Zasugerował, iż przyszłe wydarzenia żeglarskie powinny uwzględniać aspekty ekologiczne, kulturalne i społeczne, by lepiej odpowiadać na potrzeby współczesnego rynku.
Dodatkowo, ważne jest wzbogacenie wrażeń widzów, na przykład poprzez technologie AR czy VR, co poprawia ich zaangażowanie i pozwala na lepszą komercjalizację. Udział sponsorów i ekspozycja ich marek są najważniejsze dla sukcesu finansowego wydarzenia. Brach wspomniał także o potrzebie promowania inkluzywności, angażując osoby niepełnosprawne oraz kobiety w żeglarstwo, co wpisuje się w szersze, pozytywne trendy społeczne i zwiększa atrakcyjność takich imprez.
Marek Kamiński, doświadczony żeglarz i mistrz Polski w żeglarstwie morskim, opowiedział o swojej drodze w tej dyscyplinie, która obejmuje także ekstremalne wyprawy, jak np. żeglowanie na Antarktydzie i Grenlandii z pomocą specjalnych żagli do ciągnięcia sań. Zwrócił uwagę, iż choć żeglarstwo rozwija się na poziomie wyczynowym, najważniejsze wyzwanie leży w tym, jak przekuć tę pasję na biznes dostępny nie tylko dla producentów sprzętu, ale i dla żeglarzy oraz inwestorów.
Kamiński zaznaczył, iż rozwój komercyjny tej dyscypliny wymaga zaangażowania również tych, którzy sami nie pływają, a zwłaszcza rodzin i obserwatorów. Jego zdaniem wyzwanie polega na tym, aby zbudować emocjonalną więź między żeglarstwem a szerszą publicznością – podobnie jak w piłce nożnej, gdzie większość fanów śledzi rozgrywki z trybun czy telewizji, a nie z boiska.
Prelegenci są przekonani, iż rozwój żeglarstwa w Polsce wymaga inwestycji w popularyzację sportu i budowanie społeczności – zarówno poprzez organizację dużych wydarzeń żeglarskich, jak i włączenie działań promujących wartości i przyjemność płynącą z żeglugi.