We wtorek 3 grudnia w Porcie Szczecin-Świnoujście miało miejsce podpisanie umowy przedwstępnej na trzydziestoletnią dzierżawę gruntu między konsorcjum Tridente złożonego z trójmiejskich spółek: Speed, Tridente oraz Polski Cement oraz Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Inwestycja dotyczy budowy uniwersalnego terminalu przeładunkowego oraz nowoczesnej cementowni na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie. Projekt zakłada rozwój zaplecza produkcyjnego i znaczące zwiększenie możliwości przeładunkowych Portu Szczecin.
Inwestycja powstanie w zachodniej części Ostrowa Grabowskiego, przy nowo zmodernizowanym Nabrzeżu Norweskim. Na miejscu przewidziano budowę wielofunkcyjnego terminalu, który obejmie place składowe i magazyny. W bezpośrednim sąsiedztwie powstanie zaawansowany technologicznie zakład produkcji cementu.
- Z portami realizujemy strategie rozwojowe, doceniamy Szczecin, który tak aktywnie rozwija swoje inwestycje. Chcemy się tutaj rozwijać, warunki przetargowe były wyżyłowane ale znaleźliśmy partnera który po części zagwarantuje te wolumeny przeładunkowe - mówi Paweł Zastawny, prezes Speed.
Bartłomiej Kmiotek, prezes Polskiego Cementu, podkreśla, iż zakład w Szczecinie stanie się jednym z największych tego typu obiektów w Polsce, z planowaną wydajnością między 600 a 2,5 miliona ton finalnego produktu rocznie.
- Chcemy stworzyć centrum cementowe w Szczecinie. To będzie druga największa cementownia w kraju, zaraz po obiekcie w Gdańsku, który ma osiągnąć wydajność 800 tysięcy do 1,4 miliona ton - mówi Bartłomiej Kmiotek, prezes spółki Polski Cement.
Inwestycja ruszy niezwłocznie po podpisaniu dokumentów. Jak informuje Piotr Pawłowski z Tridente, równolegle do wyboru projektanta terminalu trwać będą prace nad organizacją finansowania przedsięwzięcia.
- Realizacja inwestycji rozpocznie się niezwłocznie z chwilą podpisania dokumentów, w pierwszej kolejności zdecydujemy się na wybór docelowej firmy mającej docelowo wybudować ten terminal, a równolegle będziemy organizować finansowanie - mówi prezes Tridente, Piotr Pawłowski.
Nowe projekty wpisują się w trwającą modernizację Portu Szczecin. Rozbudowa infrastruktury w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego, współfinansowana ze środków unijnych, zakończy się w 2025 roku. Dzięki temu port będzie mógł obsługiwać większe jednostki, w tym statki klasy PANAMAX.
Ostrowski terminal to kolejna strategiczna inwestycja przyciągająca biznes do szczecińskiego portu. Wcześniej ogłoszono budowę zakładu WINDAR przy Nabrzeżu Duńskim, a teraz Tridente wniesie swój wkład w rozwój tej kluczowej dla regionu infrastruktury.