We wtorek oddano do użytku wiadukt w ciągu ul. Puckiej w Gdyni. Obiekt o długości 185 metrów ma zapewnić bezpieczny transport ładunków do gdyńskiego portu i poprawę komunikacji w mieście. Budowa kosztowała ponad 65 mln złotych netto - poinformowały PKP PLK.
Wiadukt ma 185 metrów długości i ponad 18 metrów szerokości. Na obiekcie są dwa pasy ruchu, chodniki po obu stronach pasa drogowego i ścieżka rowerowa. Zamontowano również oświetlenie, które dzięki technologii LED może świecić w różnych kolorach. Przebudowano także układ drogowy w sąsiedztwie wiaduktu.
"Oddany do użytku wiadukt drogowy (...) zwiększył poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Zastąpił dwa przejazdy kolejowo – drogowe w sąsiedztwie stacji Gdynia Port w ciągu linii kolejowych nr 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port oraz nr 228 Rumia – Gdynia Port Oksywie" - poinformowało we wtorek Biuro prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych.
Z-ca dyrektora Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Daniel Boruchalski, cytowany w komunikacie, podkreślił, iż poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami to jeden z priorytetów spółki. "W tym celu na terenie całego kraju budujemy wiadukty drogowe i kolejowe, takie jak obiekt w ciągu ul. Puckiej w Gdyni. Realizacja tej inwestycji jest dobrym przykładem udanej współpracy naszej spółki z samorządami, na których korzystają podróżni w pociągach, mieszkańcy i kierowcy oraz przewoźnicy towarowi" - dodał.
Biuro prasowe PKP PLK podało, iż dzięki realizacji inwestycji odciążony zostanie ruch pojazdów na Estakadzie Kwiatkowskiego i usprawni się komunikacja między obwodnicą Trójmiasta i centrum Gdyni, a jej północnymi dzielnicami. Oddanie do użytku wiaduktu ma również poprawić komunikację w rejonie stacji Gdynia Port oraz dojazd do ładowni kontenerowych.
Za zaprojektowanie obiektu oraz realizację prac budowlanych odpowiedzialna była spółka Strabag. Wartość zadania wyniosła 65,2 mln zł netto, w tym 22,1 mln zł netto jako wkład PLK S.A. Zarządca infrastruktury kolejowej sfinansował budowę części wiaduktu nad liniami kolejowymi oraz likwidację przejazdów kolejowo – drogowych, a Miasto Gdynia budowę układu drogowego oraz pozostałą część wiaduktu.
W komunikacie podano, iż budowa wiaduktu w Gdyni prowadzona była w ramach projektu pn. "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III". Celem projektu jest zastępowanie przejazdów kolejowo – drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg. Do końca 2024 r. w całej Polsce powstało i powstanie ponad 20 dwupoziomowych skrzyżowań. Przedsięwzięcie warte ponad 260 mln zł współfinansuje Unia Europejska z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
pm/ mmu/
Otwarto wiadukt drogowy nad torami do portu w Gdyni
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy