Nowoczesna inwestycja w Porcie Szczecin – uniwersalny terminal i cementownia na Ostrowie Grabowskim

21 godzin temu

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał przedwstępną umowę dzierżawy gruntu na Ostrowie Grabowskim. Konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki SPEED, TRIDENTE oraz Polski Cement, zainwestuje w budowę nowoczesnej infrastruktury portowej.

Projekt obejmuje stworzenie uniwersalnego terminalu przeładunkowego oraz nowoczesnej cementowni, która będzie działać w oparciu o wydajną i ekologiczną technologię.

Podpisana 3 Grudnia 2024 r. umowa dotyczy dzierżawy blisko 10-hektarowego terenu na 30 lat.

W nowoczesnym terminalu powstaną place składowe i magazyny. Cementownia osiągnie jedną z najwyższych wydajności w Polsce – między 600 tys. a 2,5 mln ton produktu rocznie. Inwestycja ta będzie realizowana na zachodniej części Ostrowa Grabowskiego, przy nowym Nabrzeżu Norweskim.

– Tworzymy nową jakość w Porcie Szczecin, umożliwiając obsługę statków klasy PANAMAX. Nowi operatorzy, tacy jak konsorcjum Tridente, gwarantują wolumen przeładunkowy oraz technologie przyjazne środowisku – podkreśla Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ.

Nowa inwestycja wpisuje się w szerszy plan modernizacji Portu Szczecin. Prace unijne prowadzone w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego zakończą się w 2025 roku. Dzięki temu port będzie gotowy do obsługi większych jednostek, wzmacniając swoją pozycję na mapie morskiej Europy.

Nowoczesna cementownia będzie opierać się na technologii przyjaznej środowisku, minimalizując wpływ na otoczenie. Inwestycja wpisuje się w strategię portu, który przystosowuje swoją infrastrukturę do głębokości technicznej 12,5 m. Umożliwi to obsługę statków o nośności 45 tys. ton. W planach portu znajdują się także inne projekty, takie jak baza produktów naftowych i fabryka elementów farm wiatrowych firmy Windar.

– Doceniamy dynamiczny rozwój Szczecina, który przyciąga nowe inwestycje i stwarza możliwości dla biznesu- podkreślał lider konsorcjum, Paweł Zastawny z firmy Speed.

Rozwój portu w Szczecinie jest kolejnym przykładem dynamicznych zmian w polskiej infrastrukturze morskiej.

fot: ZMPSIŚ

Idź do oryginalnego materiału