Hapag-Lloyd zamawia 24 ekologiczne kontenerowce

gospodarkamorska.pl 5 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Hapag-Lloyd podpisał dwa kontrakty z dwiema chińskimi stoczniami na łącznie 24 nowe kontenerowce. Planowo mają być przekazywane w latach 2027-2029. Nowe statki będą miały łączną pojemność 312 000 TEU, a łączna wartość inwestycji wyniesie około 4 mld dolarów. Długoterminowe finansowanie w wysokości 3 mld dolarów zostało już przyznane.

Wszystkie nowe jednostki zostaną wyposażone w najnowocześniejsze, niskoemisyjne silniki na gaz płynny pod wysokim ciśnieniem, które charakteryzują się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa. Ponadto statki te mogą być zasilane biometanem, który może zmniejszyć emisję CO2e choćby o 95% w porównaniu z konwencjonalnymi systemami napędowymi. Nowe statki będą również przystosowane do zasilania amoniakiem

Spośród tych 24 nowych statków, 12 z nich, o pojemności 16 800 TEU każdy, zostanie zbudowanych przez Yangzijiang Shipbuilding Group. Jednostki te zostaną wykorzystane do zwiększenia przepustowości już istniejących usług. Pozostałe 12, o pojemności 9 200 TEU każdy, zostało zamówionych w New Times Shipbuilding i zastąpi starsze jednostki we flocie Hapag-Lloyd, które zbliżają się do końca okresu eksploatacji w tej dekadzie.


- Ta inwestycja jest jedną z największych w najnowszej historii Hapag-Lloyd i stanowi znaczący kamień milowy dla naszej firmy, która realizuje cele swojej Strategii 2030, takie jak wzrost przy jednoczesnej modernizacji i dekarbonizacji naszej floty. Obsługa floty bardziej wydajnych statków wzmocni również naszą pozycję konkurencyjną, a dzięki zwiększeniu pojemności będziemy przez cały czas oferować naszym klientom globalny produkt wysokiej jakości - powiedział Rolf Habben Jansen, dyrektor generalny Hapag-Lloyd AG.

Niemiecka firma podkreśla, iż jest w pełni zaangażowana w osiągnięcie celów porozumienia paryskiego. Wedle tego do 2030 roku bezwzględna emisja gazów cieplarnianych z działalności floty firmy ma zostać zmniejszona o około jedną trzecią w porównaniu z 2022 rokiem, co będzie kolejnym krokiem w kierunku zerowej emisji netto do 2045 roku. Ten cel ma zostać osiągnięty poprzez modernizację całej floty, w tym inwestowanie w nowoczesne, wydajne statki i wyposażanie już obecnych w nowe technologie napędowe, zapewniające wydajność podróży oraz użycie paliw alternatywnych. To ma pozwolić korzystać z wielu ekologicznych opcji transportu w tym samym czasie. Biorąc pod uwagę niedawną decyzję inwestycyjną ogłoszoną 16 kwietnia tego roku o modernizacji pięciu statków do napędu metanolowego, nowy zakup ma stać się kolejnym krokiem w wysiłkach Hapag-Lloyd, aby przygotować się na wielopaliwową przyszłość i napędzać dekarbonizację branży żeglugi, tak jak to robią inni giganci branży.

Przykładem tych wysiłków jest chrzest i wcielenie w skład floty firmy dwóch nowych, dużych statków klasy Hamburg Express, były to kolejno 1 listopada Gdańsk Express i 4 listopada Hamburg Express. Należą one do serii 12 statków budowanych w południowokoreańskiej stoczni Hanwha Ocean w Geoje. Są one największymi kontenerowcami, jakie kiedykolwiek pływały pod niemiecką banderą. Dzięki technologii dual-fuel będą mogły pracować również na niskoemisyjnych paliwach jak jak biometan i e-metan, a tym samym nie generować praktycznie żadnej emisji CO2. Na razie będzie używany na nich skroplony gaz ziemny (LNG), co pozwoli ograniczyć emisję CO2 o 25%.

Aktualnie w skład floty Hapag-Lloyd wchodzi 287 kontenerowców o łącznej pojemności transportowej 2,2 miliona TEU. Czyni to firmę jedną z wiodących na świecie w branży transportu morskiego, jednocześnie posiadającą największą ilość statków pływających pod niemiecką banderą.

Idź do oryginalnego materiału