Obserwując dziś rozbudowę terminalu Baltic Hub, czyli zalądowienie akwenu pod nabrzeże T3, możemy sobie jedynie wyobrazić skalę przedsięwzięcia, jakim była budowa Portu Północnego – sztandarowej inwestycji Polski Ludowej. Równo 50 lat temu wydarto morzu ok. 70 hektarów nowego lądu, na którym powstały bazy eksportu węgla i przeładunku ropy naftowej. Choć ówczesne realia były zupełnie inne, to jednak zakres tego przedsięwzięcia zadziwia do dziś.
Port Północny – najważniejsza i największa część Portu Gdańsk, usytuowana nad Zatoką Gdańską, to najważniejszy element polskiej gospodarki morskiej, który w ostatnich dekadach stał się strategicznym centrum wymiany handlowej w regionie Morza Bałtyckiego. Bez jego rozbudowanej infrastruktury oraz nowoczesnych terminali, umożliwiających obsługę olbrzymich statków, polska gospodarka nie mogłaby konkurować na międzynarodowych rynkach. To właśnie dzięki Portowi Północnemu, Polska zyskała status ważnego gracza w globalnym handlu morskim, wzmacniając swoją pozycję ekonomiczną i otwierając drogę do dalszego rozwoju branży morskiej.
Źródło fot. ZMPG
Z okazji 50-lecia Portu Północnego, 12 listopada w Teatrze
Szekspirowskim odbyła się uroczysta gala jubileuszowa. Wzięli w niej
udział m.in. Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, marszałek
Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, władze samorządowe,
parlamentarzyści, przedstawiciele biznesu i portowcy – byli i obecni.
–
Od 1974 roku port się zmienił. Z wielkim uznaniem obserwuję to, co się
tu działo przez ostatnie 50 lat. Od składu węgla, poprzez przeładunki
paliw płynnych i terminal przeładunkowy gazu skroplonego LPG, aż po to,
co jest tak istotne dla dzisiejszej gospodarki morskiej – wielki,
wspaniały terminal kontenerowy – mówił wiceminister Arkadiusz Marchewka
podczas jubileuszowej gali. – Przed nami wiele równie ważnych
inwestycji, m.in. budowa terminalu instalacyjnego morskich farm
wiatrowych, budowa nowego stanowiska przeładunkowego ropy naftowej,
terminalu regazyfikacyjnego FRSU. To nie są już plany czy zapowiedzi,
ale konkretne działania, które się rozpoczęły.
Budowa portu,
zlokalizowanego na północ od głównego kompleksu portowego Gdańska,
wymagała ogromnych nakładów finansowych oraz pracy tysięcy inżynierów,
budowniczych i specjalistów, a także zaawansowanych rozwiązań
technicznych – w tym budowy pirsów, głębokowodnych nabrzeży, które mogły
przyjmować największe statki oceaniczne. Zrealizowane wtedy prace
budowlane i hydrotechniczne były w tamtych czasach prawdziwym wyzwaniem.
– Decyzja o budowie Portu Północnego zapadła pod koniec lat
60 XX w. i była związana z planami rozwoju powojennej gospodarki i miała
na celu poprawą efektywności ekonomicznej transportu morskiego w
przewozach i przeładunkach ładunków masowych z wykorzystaniem dużych
statków, a także umożliwienie zaopatrzenia Polski w paliwa drogą morską.
Port Północny był inwestycją państwową, zrealizowaną przez państwowe
instytucje i przedsiębiorstwa, na podstawie polskiej myśli technicznej.
Powstała infrastruktura do obsługi największych statków przechodzących
przez Cieśniny Duńskie na Morze Bałtyckie. Powstał Naftoport i dalej
nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy. To do Portu Północnego
zawijają dziś największe kontenerowce świata, a Port Gdańsk jest
włączony do krwiobiegu globalnej gospodarki, aktywnie uczestnicząc w
międzynarodowym obrocie morskim – mówiła Dorota Pyć, prezeska Portu
Gdańsk.
Od chwili ukończenia budowy, Port Północny
nieprzerwanie rozwijał swoją infrastrukturę i możliwości przeładunkowe,
stając się jednym z najważniejszych centrów logistycznych
i transportowych nie tylko w Polsce, ale i w całym regionie Morza
Bałtyckiego. Dzięki pracy dwóch głównych baz – eksportu węgla i
przeładunku paliw płynnych – wolumen przeładowywanych towarów w całym
gdańskim porcie znacząco wzrósł (w 1978 r. przeładunki przekroczyły
rekordowe 28 mln ton). Pod koniec lat 90. uruchomiono Gaspol, terminal
skroplonego gazu LPG, a w 2007 r. wybudowano terminal kontenerowy DCT
Gdańsk (obecnie Baltic Hub).
Dzięki strategicznej lokalizacji
oraz wielomilionowym inwestycjom, w Porcie Północnym obsługiwane są dziś
zarówno masowe ładunki surowcowe, jak i zaawansowane przeładunki
kontenerowe. Jego rozwój sprzyjał także lokalnej gospodarce, tworząc
tysiące miejsc pracy i przyciągając inwestorów, którzy docenili
dostępność nowoczesnej infrastruktury oraz bezpośredni dostęp do
międzynarodowych rynków.
Obecnie trudno jest wyobrazić sobie
Port w Gdańsku bez Portu Północnego – ważnej jego części. Na przestrzeni
lat przeszedł on istotne zmiany technologiczne. Automatyzacja operacji
portowych, inwestycje w nowoczesne terminale kontenerowe i cyfryzacja
procesów logistycznych uczyniły go jednym z najbardziej innowacyjnych i
konkurencyjnych portów w regionie.
– Port Gdańsk, jako
organizm gospodarczy o wyjątkowym potencjale rozwoju, wykorzystał swój
czas dzięki wizji i determinacji ludzi z pasją do morza, ludzi morza,
portowców. Dziś jest strategicznie istotnym partnerem sieci europejskich
powiązań społeczno-gospodarczych. Piszemy naszą wizję rozwoju, kierując
się troską o bezpieczeństwo oraz o ugruntowane wartości i zasady.
Chcemy być zrównoważonym portem w niebieskiej i zielonej gospodarce. Do
urzeczywistnienia tej wizji potrzebujemy energii. Kolejne dekady
systematycznej budowy hubu energetycznego w Porcie Gdańsk z pewnością
pokażą, iż energia to życie, a życie to energia – mówiła Dorota Pyć,
prezeska Portu Gdańsk.