W weekend 20-22 stycznia w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni zwodowano kolejny statek rybacki – tym razem jest to 77-metrowy trawler pelagiczny Christina S.
Christina S powstała w Karstensenie na zlecenie firmy Christina S Fishing z Fraserburgh w Szkocji. Jednostka zastąpi starszy statek o tej samej nazwie, który zostanie sprzedany. Statek będzie zarządzany przez znaną w branży rybackiej rodzinę Simpsonów we współpracy z P&J Johnston, zajmującą się dostarczaniem na światowe rynki owoców morza. Kapitanem nowego statku – podobnie jak aktualnie operującej Christiny S – będzie Allan Simpson, będący jednocześnie menadżerem rodzinnej firmy.
77-metrowy trawler pelagiczny Christina S o szacowanym tonażu 3525 ton zastąpi poprzedni, 72-metrowy statek o tej samej nazwie. Stocznia Karstensen przedstawiła zleceniodawcy koncepcję obejmującą projekt, budowę kadłuba i wyposażenie. Jak podkresla kierownik projektu Marcin Mąka wszystkie rozwiązania są zoptymalizowane i dostosowane do specyfikacji i wymagań klienta. Sam projekt powstał przy wydatnej ścisłej współpracy z właścicieli statku. Wizytowali oni stocznię Karstensen Shipyard Poland kilkukrotnie podczas prac nad jednostką.
W projekcie położono nacisk na optymalizację jakości i higieny połowu oraz środowiska pracy, a także na bezpieczeństwo i komfort załogi. Pełen pakiet napędowy dostarczyła firma Wartsila. Silnik główny, jaki zasilać będzie Christinę S, to wielokrotnie nagradzany model Wartsila 12V31.
Proces wodowania Christiny S był bardzo złożony i obejmował kilka etapów . Najpierw specjalne wózki, na których znajdowała się jednostka, musiały ustawić ją prostopadle do nabrzeża. Na wodzie czekał już podstawiony specjalny zanurzalny ponton, na który przetransportowano kadłub. Następnie ponton z Christiną S został przeholowany na Nabrzeże Rumuńskie, gdzie doszło do adekwatnego wodowania – ponton został zanurzony, a trawler wyprowadzony na wodę. Po wodowaniu statek został przeholowany na Nabrzeże Odstawcze w Gdańsku, gdzie stocznia Karstensen Shipyard Poland ma nową siedzibę. Jak Informuje nas Marcin Mąka tam przeprowadzona zostanie dalsza część prac: wyposażanie jednostki w główne urządzenia, aluminiową nadbudówkę, sterówkę, komin i maszt nawigacyjny. Z kolei w połowie lutego, po zakończeniu tych prac, statek zostanie odholowany do Skagen, gdzie będzie wykańczany. Przekazanie Christiny S właścicielom planowane jest na lipiec tego roku.
Christina S będzie docelowo operować na tych samych akwenach co aktualny statek o tej nazwie, i zgodnie z tymi samymi procedurami. Połowy – głównie makreli, śledzi i błękitków – będą odbywać się dzięki włoków pelagicznych.