Kolejny etap budowy Terminala T3 zakończony

4 godzin temu

Zakończono kolejny najważniejszy etap budowy nowego Terminala T3 w Gdańsku. Wydano Świadectwo Przejęcia oraz osiągnięto Kamień Milowy B, co oznacza, iż ukończono niezbędne prace w obszarze zautomatyzowanych suwnic szynowych (ARMG), które będą pełniły istotną rolę w codziennym funkcjonowaniu terminala.

Pod koniec lipca 2024 roku do Baltic Hub zaczęły napływać pierwsze cztery suwnice RMG, z planowanych 20. Instalacja tych urządzeń rozpoczęła się we wrześniu, a kolejne suwnice są już w drodze do portu. Również cztery suwnice STS (Ship-to-Shore), które umożliwią szybki przeładunek kontenerów, mają dotrzeć do Gdańska pod koniec października.

W ostatnich miesiącach udało się wykonać szereg kluczowych prac na nabrzeżu. Zamontowano odbojnice, pachołki, sprzęt ratunkowy oraz światła nawigacyjne, co znacznie zwiększyło funkcjonalność i bezpieczeństwo nabrzeża. Zainstalowano także pierwsze 360 metrów odwodnienia liniowego wzdłuż tylnej belki suwnicowej. W najbliższym czasie oczekuje się na dostawę dodatkowego wyposażenia, m.in. drabin, uchwytów i znaków ostrzegawczych, które pozwolą zakończyć prace na północnej ścianie nabrzeża.

materiał filmowy Baltic Hub

Zakończono także budowę obudowy ścian nabrzeża na całej jego długości, obejmującej ściany północną i południową Nabrzeża Głównego. Dodatkowo, wykonano nawierzchnię pomiędzy główną ścianą nabrzeża a belką suwnicową, co przygotowuje teren na rozładunek suwnicy STS.

Obecnie prowadzone są prace nad instalacją nowego systemu wodnego oraz wdrożeniem systemu odwadniania. Montowane są także 14-metrowe maszty oświetleniowe oraz 5-metrowe słupy. Zainstalowano również pomosty stalowe, które umożliwią dostęp do kontenerów chłodniczych, a prace nad dalszym montażem pomostów oraz infrastruktury dla pieszych są w toku.

Dodatkowo w ramach poprawy infrastruktury bezpieczeństwa, trwa budowa zbiornika przeciwpożarowego B3.

Budowa terminala T3 to ogromna inwestycja, której wartość wyceniana jest na 470 mln euro. Projekt obejmuje budowę nowego nabrzeża głębokowodnego o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów oraz placu o powierzchni 36 hektarów. Dzięki temu Baltic Hub zwiększy swoje możliwości przeładunkowe o 1,5 mln TEU, osiągając łączną przepustowość 4,5 mln TEU rocznie. Nowe nabrzeże T3 znacząco wzmocni pozycję portu Gdańsk jako kluczowego węzła transportowego w regionie.

mat. filmowy/fot. Baltic Hub

Idź do oryginalnego materiału