Kolejny niskoemisyjny samochodowiec należący do Höegh Autoliners rozpoczyna działalność

gospodarkamorska.pl 5 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Do floty armatora dołączył 16 października br. drugi z dwunastu planowanych statków PCTC klasy Aurora, powstających w China Merchants Heavy Industry (CMHI). Ochrzczony 11 września Höegh Borealis ma się wpisywać w politykę Höegh Autoliners w zakresie dekarbonizacji żeglugi dalekomorskiej, by do 2040 roku stać się operatorem o zerowej emisji CO2.

Tak jak pozostałe statki tej serii, nowy PCTC ma być w stanie zmniejszyć emisję dwutlenku węgla na przewożony samochód o 58% w stosunku do obecnego standardu branżowego. Nowy samochodowiec dołącza do bliźniaczego Höegh Aurora, który przekazano w sierpniu tego roku. Wszystkie mają pływać pod norweską banderą.

Höegh Borealis (IMO: 9962689) to nowy statek we flocie firmy i drugi z serii zaplanowanej na 12 jednostek klasy Aurora. Są one budowane w chińskiej stoczni China Merchants Heavy Industry, a zaprojektowała je firma Deltamarin. Ich klasyfikacją zajmuje się DNV. Jednostki te, o długości 200 metrów i szerokości 38 metrów mają posiadać 14 pokładów, w tym pięć podnoszonych i posiadać zdolność do przewozu 16250 DWT, lub 9100 samochodów. Dzięki ulepszonym pokładom i rampom, PCTC został zaprojektowany do przewozu także pojazdów elektrycznych na wszystkich pokładach i każdy statek będzie bardzo elastyczny dla większości ładunków. Zastosowano również nowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa przewożonego ładunku, szczególnie przeciwpożarowego.

Oprócz swoich rozmiarów samochodowiec ma należeć do linii "najbardziej przyjaznych PCTC na świecie". Jest napędzany silnikami od MAN Energy Solutions, zarówno olejem napędowym, jak i LNG. Mają być także przygotowane do wykorzystania zielonego paliwa opartego na amoniaku jak i metanolu. Zostaną ponadto wyposażone w 1500 m2 paneli słonecznych na górnym pokładzie, zmniejszając produkcję energii elektrycznej z generatorów choćby o 30-35%, a także przystosowane do korzystania z elektrycznego zasilania z lądu w celu prowadzenia zeroemisyjnych operacji portowych. Gdy te wszystkie rozwiązania staną się komercyjnie dostępne, mają pozwolić przejść na zerową emisję CO2 w trakcie każdego rejsu.

Höegh Autoliners planuje wyprowadzić w niedalekiej przyszłości na światowe wody najbardziej zrównoważoną flotę przewoźników samochodów osobowych i ciężarowych (PCTC) pływającą po oceanach. Trzy lata temu firma uruchomiła program ekologicznej odnowy, w ramach której zamówiła 12 zupełnie nowych statków przystosowanych do użytkowania niskoemisyjnych paliw, zaprojektowanych do transportu przyszłych ładunków. Co istotne, wszystkie jednostki klasy Aurora będą miały oznaczenia DNV "ammonia ready" i "methanol ready". Będą też pierwszymi w segmencie PCTC, które będą mogły pracować na neutralnym pod względem emisji CO2 amoniaku.

Höegh Autoliners spodziewa się dostawy dwóch statków klasy Aurora co sześć miesięcy do pierwszej połowy 2027 roku. Zamówienie 12 jednostek zakłada opcję na zakup kolejnych czterech.

Idź do oryginalnego materiału