Baltic Hub, będący jednym z kluczowych węzłów transportowych w regionie Morza Bałtyckiego, łączy w sobie zaawansowane usługi przeładunkowe z kompleksem CFS (Container Freight Station), który odgrywa istotną rolę w obsłudze ładunków ponadgabarytowych i break bulk cargo w terminalu.
Kompleks CFS wyróżnia się na tle innych obiektów, nie tylko ze względu na swoją nietypową specyfikę i nowoczesny sprzęt, ale także szeroki wachlarz usług oraz dbałość o kwestie bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Nad sprawnym funkcjonowaniem magazynu, bezpieczeństwem jego załogi oraz efektywnością operacyjną i handlową czuwają Agnieszka Dynkowska, Kierownik Magazynu i Mariusz Ustowski, Kierownik Handlowy odpowiedzialny za segment CFS oraz Breakbulk Cargo.
Powstanie i rozwój Kompleksu CFS
Od początku istnienia Baltic Hub (wcześniej DCT Gdańsk), kompleks CFS, będący częścią terminala kontenerowego, funkcjonuje jako magazyn czasowego składowania oraz skład celny. Magazyn został zaprojektowany z myślą o kompleksowej obsłudze różnorodnych ładunków, w tym materiałów niebezpiecznych, które posiadają klasy ADR/IMO. Infrastruktura CFS szczególnie wyróżnia się możliwością składowania i transportu ładunków ponadnormatywnych o dużej masie. Dzięki zastosowaniu zaawansowanego sprzętu, w tym sztaplarek o udźwigu do 32 ton, dźwigów samobieżnych 45 ton, CFS może sprawnie i bezpiecznie zarządzać choćby najbardziej wymagającymi operacjami logistycznymi. W odróżnieniu od typowych magazynów, które korzystają z wózków widłowych o nośności do 2 ton, flota CFS pozwala na obsługę ciężkich i nietypowych towarów, co czyni Baltic Hub idealnym partnerem w zakresie logistyki ładunków ponadnormatywnych.
Funkcjonowanie i specyfika CFS
Główna hala magazynowa o powierzchni 7200 m², wraz z dodatkową halą namiotową o powierzchni 1000 m² oraz przyległymi placami manewrowo-składowymi, została zaprojektowana z myślą o efektywnym składowaniu i przeładunku różnorodnych ładunków. Jako magazyn czasowego składowania, obiekt odgrywa kluczową rolę w obsłudze transportu międzynarodowego, zapewniając pełną zgodność z wymogami kontroli celnej, sanitarnej oraz inspekcji specjalistycznych. Dzięki temu towary mogą być bezpiecznie przechowywane i nadzorowane przed dalszym obrotem, co gwarantuje szybkie i sprawne przeprowadzenie formalności celnych. Obiekt oferuje również elastyczność w zarządzaniu logistyką międzynarodową, umożliwiając dostosowanie operacji do indywidualnych potrzeb klientów oraz zapewniając pełną ochronę i kontrolę nad towarami w trakcie procedur celnych.
Dodatkowo, dzięki lokalizacji na terminalu kontenerowym, CFS jest doskonale przygotowany do obsługi ładunków, które nie mogą być transportowane bezpośrednio w kontenerach, np. ze względu na wagę lub gabaryty. W takich przypadkach towary są rozdzielane na mniejsze jednostki, co pozwala na ich bezpieczny transport drogowy.
– Jako iż kompleks CFS usytuowany jest na terminalu kontenerowym, jesteśmy w pełni przygotowani do obsługi ładunków, które ze względu na swoje gabaryty lub wagę nie mogą bezpośrednio przyjechać lub wyjechać z Baltic Hub w kontenerze czy na platformie typu flat rack. Nasza infrastruktura umożliwia przeładunek takich towarów, a także ich ewentualne rozdzielenie na mniejsze jednostki, aby mogły bezpiecznie uczestniczyć w dalszym transporcie. Dzięki wprowadzonej automatyzacji, nasi klienci mogą cała dobę, błyskawicznie wycenić takie operacje za pośrednictwem naszego innowacyjnego systemu e-Oferta, co znacząco przyspiesza proces planowania i realizacji usług logistycznych – podkreśla Mariusz Ustowski, Kierownik Handlowy.
Usługi i sprzęt
CFS oferuje szeroki wachlarz usług związanych z przeładunkiem, magazynowaniem i zabezpieczeniem ładunków. Specjalizuje się w obsłudze towarów ponadnormatywnych, maszyn, linii produkcyjnych, a także ładunków niebezpiecznych. Każde zlecenie jest dokładnie analizowane pod kątem możliwości obsługi i wymagań bezpieczeństwa, a dla wszystkich ładunku dobierane są odpowiednie środki ochrony indywidualnej dla pracowników.
Park maszynowy jest wyposażony w nowoczesny sprzęt, w tym wózki widłowe o udźwigu od 2 do 32 ton, co pozwala na elastyczne dostosowanie do potrzeb różnorodnych ładunków. CFS w Baltic Hub wyposażony jest również w specjalistyczne urządzenia, takie jak Actiw LoadPlate, które umożliwiają załadunek całych kontenerów za jednym razem, znacznie przyspieszając operacje logistyczne oraz wykorzystując pełną kubaturę kontenera.
Wózki widłowe typu MecLift, dzięki podnoszonym kabinom hydraulicznym i wysuwanemu masztowi, są w stanie prowadzić skomplikowane operacje załadunkowe z wyjątkową precyzją. Co więcej, po złożeniu tych ruchomych elementów, mogą w całości wjechać do kontenerów, umożliwiając bezpieczną i efektywną pracę z ładunkami wewnątrz kontenera. To unikalne rozwiązanie pozwala na maksymalną elastyczność i optymalizację procesów przeładunkowych, choćby w ograniczonej przestrzeni.
Park maszyn CFS uzupełniają dźwigi samojezdne typu RS o udźwigu do 45 ton, co czyni CFS w pełni przygotowanymi do obsługi choćby najbardziej wymagających ładunków.
Procedura przeładunku w magazynie
Proces przeładunku towarów w magazynie rozpoczyna się od złożenia zlecenia przez klienta w systemie terminalowym Navis. Wszystkie szczegóły dotyczące towaru są uzgadniane od początku do końca, aby zagwarantować bezpieczeństwo zarówno samego towaru, jak i pracowników. CFS oferuje możliwość przeładunków w relacji bezpośredniej (tzw. cross-dock), co oznacza, iż towar może być przekazywany bezpośrednio z kontenera na środek transportu i odwrotnie, ze środka transportu na kontener. Dzięki temu, iż wszystkie operacje realizowane są bezpośrednio na terminalu, klient nie musi transportować ładunku do zewnętrznego magazynu, co pozwala uniknąć dodatkowego transportu kontenera i związanych z tym kosztów oraz wydłużenia czasu obsługi.
– Jest to duża oszczędność czasu i pieniędzy, o ile chodzi o dodatkowe środki transportu czy zewnętrzne place manipulacyjne. Wszystko odbywa się w jednym miejscu w Baltic Hub, od momentu zejścia ze statku do samego przeładunku towaru z kontenera na wskazany transport i odwrotnie – mówi Agnieszka Dynkowska, Kierownik Magazynu.
Bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem
Ważnym aspektem działalności każdej tego typu infrastruktury jest zarządzanie ryzykiem oraz bezpieczeństwo pracowników. W kompleksie CFS przestrzega się zarówno polskich przepisów, jak i korzysta się z doświadczeń międzynarodowej grupy PSA, która posiada 40% udziałów w Baltic Hub.
– Ze względu na niestandardowy, a choćby nietypowy kształt i rozmiar ładunków obsługiwanych w CFS, na etapie przyjmowania zlecenia dokonujemy przeglądu procedur bezpieczeństwa dla danego typu ładunku, upewniamy się, iż pracownicy dobierają odpowiednie środki ochrony osobistej i narzędzia zgodnie z wymaganiami lub kartą charakterystyki otrzymaną od klienta w przypadku towarów niebezpiecznych. Identycznie w przypadku bezpieczeństwa ładunku, weryfikowany jest sposób i ewentualny osprzęt potrzebny do obsługi – zaznacza Agnieszka Dynkowska.
Zrównoważony rozwój i ekologia
W ramach działań proekologicznych, Baltic Hub nieustannie inwestuje w nowoczesne technologie i rozwiązania mające na celu redukcję emisji CO2. Główne obszary inwestycji to sukcesywna wymiana floty i sprzętu na elektryczne oraz poprawa efektywności energetycznej budynków.
– Analizujemy szereg działań mających na celu zmniejszenie emisji CO2, w tym wykorzystanie zielonej energii, instalację paneli fotowoltaicznych i modernizację naszego sprzętu, w tym zakup i wymianę dźwigów i ciężkiego sprzętu na wersje elektryczne. Pracujemy także nad alternatywnymi systemami napędowymi, badając możliwości zastosowania rozwiązań hybrydowych, elektrycznych lub wodorowych. Inicjatywy te wpisują się w długoterminową strategię dążenia do zeroemisyjności – podkreśla Mariusz Ustowski, Kierownik Handlowy.
Plany na przyszłość i automatyzacja
Magazyn stale pracuje nad usprawnieniami procesów. Zautomatyzowane zostały m.in. procesy ofertowania oraz obsługi zleceń, co przyspiesza i ułatwia współpracę z klientami. Planowane są także kolejne inwestycje w tym automatyzacji procesów magazynowych oraz dalsza modernizacja sprzętu. Wszystkie te projekty pozwolą na podniesienie jakości usług oraz zoptymalizowanie czasu obsługi ładunków.
Ładunki obsługiwane w magazynie
CFS obsługuje szerokie spektrum ładunków, w tym maszyny stalowe kręgi, linie produkcyjne, a także luksusowe jednostki, takie jak jachty i katamarany, a choćby rękawy lotnicze. Ciekawym projektem była również kilkukrotna obsługa sprzętu wojskowego, w tym czołgów Abrams i Bradley. CFS realizował także projekty związane z przemysłem offshore, co pokazuje wszechstronność usług, jakie oferuje.
– My nie boimy się obsługi żadnego towaru i każdy jesteśmy w stanie przeładować - nie tylko piękne katamarany czy jachty, ale także ciężki sprzęt, ciężkie maszyny produkcyjne, sprzęt wojskowy. Długoletnie doświadczenie naszej kadry w połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami gwarantuje obsługę choćby najbardziej skomplikowanych ładunków – zaznacza Agnieszka Dynkowska.
Podsumowanie
Dzięki zaawansowanemu sprzętowi, zautomatyzowanym procesom oraz ścisłemu przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa, kompleks CFS działający w Baltic Hub wyróżnia się na rynku swoją elastycznością i wysokim poziomem usług.
– Mamy wysoko wykwalifikowany zespół, który realizuje zlecenia na najwyższym poziomie profesjonalizmu. Nasz rozbudowany park maszynowy oraz nowoczesne technologie, w tym specjalistyczne urządzenia do obsługi ciężkich i ponadnormatywnych ładunków, pozwalają na szybkie i efektywne działania. Jako wiarygodny i doświadczony partner, oferujemy kompleksowe rozwiązania logistyczne, obejmujące obsługę ładunków przy pełnym zachowaniu standardów ekologicznych. Nasze zaangażowanie w innowacyjne technologie i optymalizację procesów logistycznych, w połączeniu z inwestycjami w zrównoważony rozwój, umacnia naszą pozycję lidera w branży – mówi Mariusz Ustowski.