W Zespole Szkół Morskich w Gdańsku zakończyła się kolejna zagraniczna praktyka w ramach projektu Erasmus+. Edycja pod nazwą Kurs na port w Maladze to ogromny sukces zespołu projektowego, opiekunów, ale przede wszystkim uczniów.
20 uczestników przez cztery tygodnie poznawało tajniki pracy zawodu logistyka. Kierunek ten od lat nauczany w ZSM jest bardzo popularny. Logistyka ma wymiar interdyscyplinarny, tym samym praktyka w Maladze odbywała się w zdywersyfikowanych przedsiębiorstwach. Uczniowie zapoznali się z najnowszymi technologiami, ale również mogli odnieść się do standardów i rozwiązań obowiązujących w Polsce. Zdobyte umiejętności zarówno techniczne, jak i kompetencje miękkie potwierdzone są przez międzynarodowe certyfikaty.
Ogromnym zaskoczeniem była kultura pracy, tak bardzo inna od preferowanej w północnej części Europy. Nasi uczniowie byli bardzo chwaleni za rzetelne wykonywanie obowiązków, a także merytoryczne i kreatywne podejście do napotykanych problemów zawodowych.
Celem praktyk było również poznanie kultury Andaluzji. Malownicza Malaga, położona u stóp gór Betyckich, na słonecznym wybrzeżu Morza Śródziemnego, była odskocznią od polskich mrozów i mrocznej zimy. Korzystając z uroków miejsca, uczniowie zwiedzali Malagę odkrywając fortyfikacje arabskie Alcazaba. Nieodzowną częścią regionu są muzea, które stały się obowiązkową częścią programu. Możliwość obcowania z twórczością Picassa, choć tak bardzo niezrozumiałą, zrobiła duże wrażenie. W muzeum motoryzacji uczestnicy projektu, podziwiali rozwój technologii, który na przestrzeni wieków ewoluował. Bliskość Gibraltaru zmotywowała koordynatorkę do zorganizowania wycieczki i złożenia kwiatów pod pomnikiem generała Władysława Sikorskiego. ZSM, jako szkoła mundurowa, kładzie duży nacisk na kształcenia postaw patriotycznych. Uczniowie wysłuchali prelekcji o historii polskiego bohatera, jak również o politycznym wymiarze tego brytyjskiego terytorium zamorskiego.
Uczniowie w trakcie projektu mieli możliwość zwiedzania Malagi od strony zatoki, pływając katamaranem, a później delektowali się lokalną kuchnią w ramach pikniku na plaży.
Erasmus to nie tylko projekt o charakterze zawodowym. To zwłaszcza weryfikowanie swoich umiejętności funkcjonowania w kolektywie. Uczniowie wyjeżdżali jako autonomiczne jednostki, a powrócili jako jedna wielka rodzina. ZSM natomiast, jako placówka, zyskał międzynarodowy charakter. Uczniowie, jako ambasadorzy szkoły, godnie reprezentowali mundur, będąc wizytówką osiągnięć dydaktycznych i wychowawczych.
Adriana Strzelczyk