LOTOS Petrobaltic otrzymuje statek CTV od Strategic Marine do obsługi morskich farm wiatrowych

gospodarkamorska.pl 3 dni temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Singapurska stocznia Strategic Marine przekazała 18 listopada br. statek CTV (Crew Transfer Vessel) StratCat 27. Zamówiona w marcu jednostka jest przeznaczona do obsługi farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim. Jej operatorem jest Miliana Shipmanagement Limited, obsługujący m.in. platformy wydobywcze należące do LOTOS Petrobaltic S.A.

Dostarczony statek został zaprojektowany specjalnie do obsługi morskich farm wiatrowych, w związku z tym musi spełniać restrykcyjne wymagania efektywności, wydajności i bezpieczeństwa. StratCat 27, Baltic Eagle, ma rozpocząć działalność na Morzu Północnym, a następnie przejść do polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej na Morzu Bałtyckim.

- Cieszymy się, iż z powodzeniem dostarczyliśmy StratCat 2. Statek został zbudowany z myślą o przyszłości, oferując gotowość hybrydową, zgodność z normami emisji i zdolność do pracy w trudnych warunkach morskich. Jesteśmy dumni z naszej współpracy i cieszymy się, iż możemy wspierać ich dalsze sukcesy na rynku morskiej energetyki wiatrowej – przekazał Chan Eng Yew, dyrektor generalny Strategic Marine.

Dostawa statku ma zdaniem singapurskiej firmy wzmocnić jej zaangażowanie w rozwój rozwiązań morskich dla sektora energetyki odnawialnej i podkreślać doświadczenie w budowaniu statków, które spełniają rygorystyczne wymagania operacji morskich farm wiatrowych na całym świecie.

Konstrukcja statku jest oparta na zaawansowanych technologiach, które pozwalają na osiągnięcie optymalnych osiągów przy minimalnym zużyciu paliwa. StratCat 27 ma spełniać najnowsze wymagania dotyczące emisji spalin Tier III i jest przystosowany do umożliwiając w przyszłości dostosowanie do użytkowania alternatywnych, niskoemisyjnych źródeł energii. Jednostka będzie przystosowana do pracy w cięższych warunkach Morza Bałtyckiego dzięki zamontowaniu wzmocnionego poszycia kadłuba. Dzięki temu StratCat 27 jest w stanie przewozić techników i zaopatrzenie na znaczne odległości, utrzymując przy tym wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa.


Jedną z kluczowych cech tego statku jest sprawne funkcjonowanie nawet w najbardziej wymagających warunkach pogodowych, co jest niezbędne w przypadku pracy na morzu. Ponadto StratCat 27 został wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne i komunikacyjne, zapewniające maksymalną wydajność operacyjną i bezpieczeństwo. Wnętrze jednostki zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i wygodzie osób znajdujących się na pokładzie, zapewniając też bezpieczeństwo podczas transferów technicznych. Może pomieścić maksymalnie do 9 członków załogi oraz 24 techników obsługujących morskie farmy wiatrowe.

Miliana Shipmanagement Limited to spółka należąca do grupy kapitałowej LOTOS Petrobaltic, będąca właścicielem pięciu statków offshorowych. Firma dostarcza innowacyjne rozwiązania dla przemysłu offshore, zapewniając kompleksową obsługę od fazy projektowania po eksploatację. w tej chwili wraz LOTOS Petrobaltic SA, realizuje usługi na Morzu Północnym, świadcząc prace rozpoznania geotechnicznego na lokalizacjach pod farmy wiatrowe. W 2022 roku zakupiła wiertnicę, w którą został wyposażony SPV Sylur. Pozwala ona na wykonywanie badań geotechnicznych w odległości choćby do ponad 100 metrów pod dnem morza. Są one niezbędnym elementem wszelkiego rodzaju inwestycji offshore, od rurociągów i podmorskich kabli, poprzez przemysł oil&gas i morską energetykę wiatrową.

Idź do oryginalnego materiału