Naval Group dostarcza trzeci atomowy okręt podwodny typu Suffren do Marynarki Wojennej Francji

gospodarkamorska.pl 3 dni temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Francuska stocznia ogłosiła 18 listopada br., iż po kilkunastu latach prac przekazuje kolejny okręt podwodny, posiadający napęd atomowy. Tourville (S637) jest trzecią jednostką z najnowszej serii, która ma stanowić najważniejszy komponent Marine nationale.

Jak przekazała stocznia, przekazanie okrętu nie oznacza oficjalnego początku jego służby. Nim zostanie do niej dopuszczony i oficjalnie zawiśnie na nim francuska bandera, czekają go jeszcze próby eksploatacyjne, związane z m.in. rygorystycznymi zasadami bezpieczeństwa. Dopiero po ich zakończeniu jednostka zostanie oficjalnie wpisana w stan floty. Ma to nastąpić do końca 2024 roku lub na początku 2025 roku.

Okręty podwodne typu Suffren mają reprezentował najnowszą generację francuskich okrętów podwodnych. Pierwszy z nich został przekazany siłom morskim w 2020 roku, jednakże pełną gotowość bojową osiągnął dwa lata później. Długość wynosi 99,1 metra, natomiast maksymalna wyporność sięga 5 300 ton. Załoga liczy 60 osób. Podawana głębokość testowa okrętu wynosi 350 metrów, a jego autonomiczność (możliwość działania w morzu bez powracania do portu) wynosi do 70 dni. Ma osiągać prędkość 25 węzłów w zanurzeniu i 14 w wynurzeniu. Za napęd odpowiadają reaktor jądrowy K15 o mocy 150 MW, dwie grupy turbogeneratorów 10 MW, dwa awaryjne generatory diesla o mocy 480 kW, a także pompa strumieniowa napędzana elektrycznie.

W swoim wyposażeniu okręt tej serii posiada system zarządzania walką SYCOBS, zestaw sonaru kadłubowego i bocznego Thales UMS-3000, holowany sonar ETBF DSUV 62C, sonar do wykrywania min i innych zagrożeń podwodnych Thales SEACLEAR, szerokopasmowy sonar przechwytujący Thales VELOX-M8, echosondę nawigacyjną Thales NUSS-2F Mk2, radar nawigacyjny Safran Series 10 CSR i elektroniczny system przeciwdziałania NEMESIS. Okręt posiada cztery wyrzutnie torped 533 mm, a w skład uzbrojenia mogą wchodzić, umieszczane na 20 regałach magazynowych, pociski manewrujące MdCN do zwalczania celów lądowych, pociski przeciwokrętowe Exocet SM39 Mod2, pociski ziemia-powietrze A3SM (VL MICA), ciężkie torpedy F21 Artemis, a także miny FG29.

Przekazanie Tourville odbyło się rok po dostarczeniu do sił morskich bliźniaczego Duguay-Trouin (S636). Drugi z tej serii okręt został przekazany w lipcu ub. r., natomiast gotowość bojową osiągnął w kwietniu br. Naval Group podkreśla, iż w ciągu czterech ostatnich lat dostarczyła trzy z zaplanowanych sześciu jednostek typu Suffren. Aktualnie w budowie znajdują się trzy kolejne, których przekazanie jest zaplanowane na lata 2026-2030. Średni czas prac nad każdą z nich trwa 12 lat.

To nie jedyne okręty podwodne z napędem atomowym, nad którymi pracuje Naval Group. W stoczni w Cherbourgu realizowane są prace nad jednostkami serii SSBN III generacji. Wiąże się to z ambitnymi planami państwa, mającymi na celu zapewnienie mu zdolności w zakresie odstraszania nuklearnego przez cały XXI wiek. Więcej o nich pisaliśmy w tekście pt. Rozpoczyna się budowa trzeciego, atomowego okrętu podwodnego dla Francji.

Idź do oryginalnego materiału