Izba negatywnie oceniła przeprowadzenie procesu zmiany siedziby Zarządu Zlewni w Żywcu oraz jego skutki. Przed wypowiedzeniem dotychczasowej umowy najmu oraz przed wyborem nowej siedziby nie przeprowadzono rzetelnej analizy potrzeb lokalowych dla funkcjonowania Zarządu Zlewni. Ponadto przy wyborze nowego wynajmującego nie zapewniono konkurencyjnego i transparentnego trybu jego wyłonienia. NIK zwraca również uwagę na braki kadrowe w Zarządzie Zlewni, które miały wpływ na nieterminowe wydawanie zgód wodnoprawnych.
Wynajęcie w 2019 r. siedziby Zarządu Zlewni w Żywcu nastąpiło z pominięciem ustawy Prawo zamówień publicznych oraz z naruszeniem zasad określonych w ustawie o finansach publicznych. Działanie to było także niezgodnie z regulaminem udzielania zamówień publicznych obowiązującym w PGW WP, jak również niezgodnie z ofertą wynajmującego. W efekcie w sposób niegospodarny wydatkowano środki publiczne w kwocie nie mniejszej niż 376 tys. zł oraz z naruszeniem prawa – 1018 tys. zł.
Budynek, do którego od kwietnia 2020 r. przeniesiono siedzibę, nie posiadał pozwolenia na użytkowanie jako obiekt biurowy i budynek użyteczności publicznej. W konsekwencji budynek mieszkalno-usługowy był użytkowany niezgodnie z przeznaczeniem, co potwierdziła przeprowadzona na zlecenie NIK kontrola Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Ponadto obiekt nie spełniał również niektórych wymagań przepisów przeciwpożarowych oraz techniczno-budowlanych, co z kolei stwierdziła przeprowadzona na zlecenie NIK kontrola Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Żywcu.
Z ustaleń kontroli wynika, iż co prawda pracownicy Zarządu Zlewni w Żywcu posiadali odpowiednie kwalifikacje do wykonywanych zadań, jednakże działania podejmowane przez Dyrektora Zarządu Zlewni w Żywcu w celu zapewnienia odpowiedniej obsady kadrowej Zarządu Zlewni nie były w pełni skuteczne. W niektórych komórkach organizacyjnych występowały bowiem niedobory kadrowe, co w szczególności miało wpływ na nieterminową realizację zadań w zakresie postępowań o wydawanie zgód wodnoprawnych. Okazuje się, iż blisko 90% zbadanych przez NIK postępowań o wydanie pozwoleń wodnoprawnych była prowadzona z naruszeniem przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Zarząd Zlewni realizował zadania inwestycyjne na kwotę stanowiącą około 50% wartości swoich pierwotnych planów, a bieżące zadania utrzymaniowe pokrywały jedynie około
20-25% zgłaszanych potrzeb. Niewystarczające środki na powyższe zadania mogą mieć wpływ na pogorszenie stanu technicznego obiektów hydrotechnicznych, wzrost kosztów ich naprawy w przyszłości, jak również na bezpieczeństwo powodziowe.
Kontrola wykazała również, iż obiekty hydrotechniczne, nad którymi w latach 2019-2023 Dyrektor Zarządu Zlewni sprawował nadzór (zbiorniki wodne: Tresna, Porąbka, Świnna Poręba i Czaniec), objęto wymaganymi kontrolami okresowymi oraz poddano badaniom i pomiarom pozwalającym na opracowanie oceny ich stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa. Jednakże w związku z ograniczonymi środkami finansowymi, nie realizowano niektórych zaleceń pokontrolnych wynikających z kontroli okresowych tych budowli.
-->