W Pucku zakończyła się budowa nowego portu jachtowego, dysponującego 98 miejscami do cumowania. Dziś odbyło się jego oficjalne otwarcie tej nowoczesnej mariny. Generalnym wykonawcą prac była spółka NDI S.A., natomiast inwestorem miasto Puck. Umowę w sprawie inwestycji podpisano w sierpniu 2021 roku, a roboty udało się zakończyć trzy miesiące przed planowanym terminem.
W komunikacie Urzędu Marszałkowski Województwa Pomorskiego poinformowano o zakończonych pracach i uroczystym otwarciu puckiej mariny. Z tej okazji organizatorzy wydarzenia przygotowali atrakcje i niespodzianki tak dla żeglarzy i miłośników spędzania czasu nad wodą, jak i również samych mieszkańców oraz turystów. Burmistrz Pucka Hanna Pruchniewska podkreśliła, iż "otwarcie mariny jest dla nas powodem do dumy i wielkiej radości". Zaznaczyła, iż to również spełnienie zobowiązania wobec przodków, którzy wybrali Puck na dokonanie historycznych zaślubin Polski z morzem po 148 latach niewoli (gdy Rzeczpospolita Obojga Narodów w 1772 podczas I rozbioru utraciła ten obszar na rzecz Prus) oraz tych, którzy budowali port jeszcze we wczesnym średniowieczu. Przekazała, iż pokazywało to "związek Pucka z morzem od zarania dziejów" i wskazywało na "zobowiązanie wobec przyszłych pokoleń, by ten związek utrwalać." To z myślą o nich miała także powstawać nowa infrastruktura portowa.
Z okazji otwarcia mariny organizatorzy wydarzenia przygotowali szereg atrakcji dla dzieci i dorosłych, w tym konkursy, koncerty, a także rejsy katamaranem i łodzią motorową.
Zakres wykonanych prac składał się głównie z wykonania elementów w konstrukcji hydrotechnicznej, w tym nabrzeża zamykającego, pomostu dojściowego oraz falochronu północnego, a następnie dostarczenia i montażu pomostów pływających do kotwiczenia jednostek pływających. Roboty hydrotechniczne to przede wszystkim pogrążenie ścianki szczelnej, stanowiącej podstawę konstrukcji pomostu oraz falochronu, wykonanie żelbetowej nadbudowy oraz narzutu kamiennego, a także robót czerpalnych.
Istotnym elementem przedsięwzięcia była budowa części wspomnianego falochronu północnego i stałego pomostu połączeniowego o długości 180 metrów wraz z trzema pomostami pływającymi dla jachtów. Z kolei na pomostach zainstalowano postumenty do poboru energii i wody, stanowiska ze sprzętem ratowniczym, drabinkami oraz knagami cumowniczymi. Wybudowano 98 nowych miejsc cumowania dla jachtów i białej floty.
Prace nad rozbudową mariny w Pucku trwały półtora roku. Kluczowym wyzwaniem była budowa części falochronu północnego i stałego pomostu połączeniowego o długości 180 m wraz z trzema pomostami pływającymi dla jachtów. W ramach inwestycji przebudowano również fragment ul. Żeglarzy, a na pomostach zainstalowano postumenty do poboru energii i wody, stanowiska ze sprzętem ratowniczym, drabinkami oraz knagami cumowniczymi. Dodatkowo, marinę wyposażono w mały bosmanat, a także przenośne sanitariaty oraz stałe urządzenie do odbioru zanieczyszczeń z jachtów.
Materiały Grupa NDI
Materiały Grupa NDI
Materiały Grupa NDI
Jak zaznaczył Urząd Marszałkowski, rozbudowa mariny w Pucku to największa pod względem finansowym inwestycja, zrealizowana w ramach przedsięwzięcia strategicznego Pętla Żuławska i Zatoka Gdańska. Jej wartość to blisko 39 mln zł. Blisko 84 % kosztów kwalifikowanych pokryło dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Urząd podaje, iż w kolejnych latach jest planowana dalsza rozbudowa falochronu północnego, wschodniego, zaplecza, a także instalacja pomostów. Elementem całego przedsięwzięcia będzie również inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni obejmująca budowę falochronu zachodniego, mającego pełnić funkcję osłonową dla mariny. Docelowo ma ona dysponować choćby 250 miejscami do cumowania jachtów oraz statków białej floty kursujących m.in. na Półwysep Helski.