Morski terminal przeładunkowy Grupy Orlen, który ma powstać do 2025 r. przy nabrzeżu Martwej Wisły w Gdańsku, początkowo będzie mógł obsługiwać ok. 130 statków rocznie. Docelowo liczba jednostek ma być choćby trzy razy większa - podał w lutowym wydaniu "Magazyn GO!", wewnętrzny periodyk koncernu.
Informując o inwestycjach Grupy Orlen na Pomorzu, "Magazyn GO!" podkreślił, iż terminal morski umożliwi przeładunek ponad 1 mln ton produktów ropopochodnych i chemikaliów. Dodano, iż z inwestycją tą "ściśle powiązany jest" powstający także w Gdańsku Hydrokrakingowy Blok Olejowy (HBO), który produkować będzie w ciągu roku ponad 400 tys. ton olejów i kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych.
"Decyzje o budowie morskiego terminalu przeładunkowego czy HBO umacniają pozycję Orlenu jako inwestora, który intensywnie rozwija przejęte aktywa w ramach fuzji z Grupą Lotos. Tym samym potwierdzamy nasze deklaracje, iż zakład w Gdańsku nie straci na tym połączeniu" - zaznaczył w publikacji periodyk Grupy Orlen.
W artykule przypomniano, iż "celem budowy terminalu jest zapewnienie alternatywnej drogi transportu towarów do i z Rafinerii Gdańskiej", dzięki czemu, "oprócz uniezależnienia się od innych portów przeładunkowych, odciążona zostanie także bocznica kolejowa na terenie rafinerii".
"Na początku terminal będzie mógł obsługiwać ok. 130 statków rocznie, a docelowo ta liczba ma być choćby potrojona" - zapowiedziano w "Magazynie GO!". Podkreślono przy tym, iż jeden statek mieści tyle produktów, ile trzy składy kolejowe, a tankowce przy nabrzeżu na Martwej Wisły zaczną cumować już w 2025 r.
Jak podano w artykule, budżet projektu to 0,5 mld zł, natomiast wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm z Grupą NDI z Sopotu na czele. Wskazano zarazem, iż realizacja projektu, "zwłaszcza w kontekście wzrostu cen dostaw i usług budowlanych po inwazji Rosji na Ukrainę, będzie możliwa tylko przez silny podmiot, którym jest Grupa Orlen".
"Magazyn GO!" zwrócił uwagę, iż w 2022 r. w Gdańsku rozpoczęła się budowa nowoczesnej instalacji HBO do produkcji "wysokiej jakości olejów bazowych grupy II", które - ze względu na znacznie lepsze adekwatności eksploatacyjne, w tym odporność na utlenianie, wysoki wskaźnik lepkości i niższą zawartość siarki - "stopniowo wypierają z rynku oleje bazowe grupy I".
"Dzięki realizacji projektu HBO możliwe będzie wygenerowanie wyższych marż ze sprzedaży produktów przerobu ropy naftowej" - podkreślono w publikacji. Zaznaczono przy tym, iż wprowadzenie na polski i zagraniczne rynki olejów bazowych grupy II spowoduje też wzrost konkurencyjności Grupy Orlen.
W artykule wspomniano, iż generalnym wykonawcą projektu HBO jest włoska firma Kinetics Technology, a wartość inwestycji to ponad 1,4 mld zł. "Prace mają zostać ukończone w 2025 r." - podał "Magazyn GO!".
Odnosząc się do innych inwestycji, wewnętrzny periodyk Grupy Orlen poinformował, iż spółka Lotos Kolej, "jeden z wiodących towarowych przewoźników kolejowych w Polsce", prowadzi w tej chwili projekt zakupu 10 lokomotyw elektrycznych. "Jego wartość wynosi ok. 160 mln zł" - podano. Zaznaczono, iż "dodatkowo, wychodząc naprzeciw rosnącym kosztom energii i gazu, spółka zamierza realizować inwestycje w fotowoltaikę oraz pompy ciepła". (PAP)
Michał Budkiewicz
mb/ mk/