O światło dla żeglugi, czyli hydrotechnika w PRCiP nie jedno ma imię

gospodarkamorska.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Od 1947 roku wszelkie morskie prace infrastrukturalne o charakterze strategicznym są prowadzone przy wydatnym udziale doświadczonej załogi i sprzętu Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych. Prace pogłębiarskie już w samej swojej specyfice należą do zadań złożonych i wymagających. Zadania prowadzone są nierzadko w trudnych warunkach atmosferycznych i na ruchliwych szlakach żeglugowych w centrach działających portów. Nie inaczej było w Gdyni podczas układania kabla podwodnego zasilania latarni zielonej w wejściu głównym do portu.

Firma PRCiP podjęła się ambitnego zadania polegającego na wykonywaniu operacji układania podwodnych instalacji w czynnym wejściu głównym do portu. Trudności prac potęgował fakt konieczności zachowania ciągłości ruchu statków wchodzących i wychodzących z portu w Gdyni. Główne zadanie wykonywane było na głębokościach w przedziale -17,0m do -19,5m w bardzo dużym reżimie dokładności z uwagi na konieczność zachowania pozycji poziomej i pionowej układanego kabla. Kolejną przeszkodą w pracy były (a jakże) trudne warunki pogodowe, które często występują u wejścia do portu. Wynikają one ze specyficznego układu hydrodynamiki prądów morza jego falowania i wiatrów jakie towarzyszą interakcji u styku wód otwartych Zatoki Gdańskiej i akwenu ograniczonego samego wejścia portu w Gdyni. Jedynie firma PRCiP była w stanie podjąć się takiego zadania, z którego wywiązała się w ustalonym terminie.


W ramach zadania pogłębiarka Świdrak wykonała (na głębokość -19,50m) podwodny wykop pomiędzy falochronami. Pracą z urobkiem równolegle towarzyszył montaż rur przepustowych na ściankach szczelnych od dna do oczepu falochronów – zadanie to wykonywała ekipa nurkowa podwykonawcy –firma „Frog”. Kolejnym etapem przedsięwzięcia było ułożenie kabla podwodnego w wykopie oraz w rurach przepustowych a następnie przez studzienki kanalizacyjne w oczepie falochronu wprowadzenie kabla do latarni Czerwonej i Zielonej na głowicach falochronów. Wymagało to zgrania i koordynacji prac pogłębiarki Świdrak z ekipą nurkową „Frog”. Po udanym ułożeniu instalacji pogłębiarka chwytakowa precyzyjnie dokonała zasypania ułożonego kabla a samo jego podłączenie zasilania do latarni wykonała ekipa podwykonawcy "Pronaw”.

Ułożenie linii zasilania i podłączenie wejściowych latarni morskim do portu w Gdyni było zadaniem odpowiedzialnym i wymagającym. W specyfice tych prac leżała konieczność zachowania bezpieczeństwa nawigacyjnego statków przy jednoczesnym utrzymaniu żeglugi i funkcjonowania samego portu. Prace te mimo swojego skomplikowania nie były dla PRCiP wyzwaniem odosobnionym. Z reguły każdemu zadaniu hydrotechnicznemu podczas prac pogłębiarskich towarzyszy pewien stopień skomplikowania i unikalności –są one możliwe do wykonania jedynie w przedsiębiorstwach dysponujących specjalistycznym sprzętem i doświadczoną załogą taką jak w PRCiP.

Idź do oryginalnego materiału