Olympic odebrał drugi z dwóch statków CSOV (Construction Service Operation Vessels) od Ulstein Verft - Olympic Notos. Statek jest oparty na projekcie SX222, opracowanym w ścisłej współpracy między Ulstein i Olympic. Kadłub zarówno pierwszego, jak i drugiego statku był budowany w gdyńskiej stoczni CRIST S.A.
Olympic Boreas, pierwszy ze statków zamówionych przez norweskiego armatora został dostarczony przez stocznię Ulstein Verft w lipcu 2024 r., dwa lata po podpisaniu umowy na budowę. Pod koniec września jednostka dostała nagrodę najbardziej innowacyjnego statku roku ("Maritime Innovation of the Year").
Umowa pomiędzy Olympic a Ulstein została podpisana w 2022 roku i obejmuje budowę dwóch CSOV w Ulstein Verft. Ulstein Power & Control otrzymał kontrakt na dostawę rozszerzonego pakietu zasilania i automatyki, w tym dużego zasilania akumulatorowego. Kadłuby powstają od 2022 roku w stoczni CRIST S.A. z siedzibą w Gdyni. kooperacja polskiego zakładu z norweskim zamawiającym rozpoczęła się w 2013 roku od projektu NB301.
Olympic Notos został zaprojektowany w oparciu o rozwiązania technologii Ulstein Twin X-Stern, określanej "morskim napędem na cztery koła". To cecha konstrukcyjna obejmująca ostrzejsze linie kadłuba i eliminująca płytę pawęży, zwiększająca funkcjonalność dzięki wpływowi na utrzymanie położenia statku na morzu, w tym reagowanie na fale morskie i przechyły. Ma to zapewniać komfort dla załogi i pracowników przebywających na pokładzie, a także bezpieczeństwo w trudnych warunkach poprzez zmniejszenie sił uderzenia fal i wilgotności pokładu.
Dzięki w pełni zintegrowanemu systemowi zasilania i automatyzacji firmy Ulstein, statek łączy duże akumulatory z generatorami o zmiennej prędkości w celu zoptymalizowania produkcji energii, działając w optymalnym miejscu efektywności energetycznej. Skutkuje to maksymalizacją efektywności energetycznej operacji, zdolności manewrowych i operacyjności.
System ten wspiera cel Olympic, jakim jest zmniejszenie śladu środowiskowego statku, zgodnie z zobowiązaniem do zrównoważonego postępu w sektorze offshore.
Statek jest przygotowany na paliwo metanolowe o niskiej emisji i posiada dostępne miejsce na dodatkową pojemność akumulatora.
Glenn Erik Valø, dyrektor handlowy Olympic jest bardzo zadowolony z wyników operacyjnych, podkreślając, iż to najbardziej oszczędne CSOV na świecie.
- Widzieliśmy już te statki w eksploatacji i możemy udowodnić, iż zużycie paliwa jest o blisko 50% niższe w porównaniu z innymi żaglowymi CSOV. Olympic i klaster morski po raz kolejny dowodzą, iż możemy przekształcić genialne pomysły w wiodące w branży statki - mówi.