Położenie stępki pod pierwszego "Delfina" w Remontowa Shipbuilding S.A. Budowa nowego okrętu trwa

gospodarkamorska.pl 1 rok temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Podczas drugiej w tym tygodniu wyjątkowej uroczystości dla branży okrętowej oraz polskiej Marynarki Wojennej zaprezentowano nowe informacje o pierwszym okręcie rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin". Rozpoczyna się również kolejny etap budowy tej jednostki.

Ledwie dwa dni temu taka sama uroczystość w tym samym miejscu była poświęcona niszczycielowi min proj. 258, przyszłemu ORP Jaskółka, który wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Dziś można było zobaczyć, jak prezentuje się element okrętu, który jako pierwszy, z zaplanowanych dwóch, wejdzie w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów.

Kilka dni temu pojawiła się informacja, iż okręty zostaną nazwane na cześć polskich matematyków, którzy w 1932 złamali kod niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma. Dziś wiemy, iż pierwszy z nich będzie się nazywał w przyszłości ORP Jerzy Różycki (261), natomiast drugi ORP Henryk Zagalski (262). Przypomnijmy, iż ceremonia cięcia blach pod pierwszy z dwóch zaplanowanych okrętów miała miejsce 27 kwietnia br.


W wydarzeniu wzięli udział m.in. prezes zarządu Remontowa Shipbuilding S.A. Dariusz Jaguszewski, wiceprezes, szef działu okrętów nawodnych w Saab Kockums AB Daniel Oscarson, szef projektu Mangus Nielsen, szef Szefostwa Techniki Morskiej Agencji Uzbrojenia kmdr Piotr Skóra oraz prezesi i pracownicy firm należący do grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Z racji na to, iż dziś okręty nie mają klasycznej stępki jak okręty drewniane, symbolicznym momentem jej "położenia" było zaplombowanie pamiątkowego medalu w elemencie kadłuba i rozpoczęcie nowego etapu prac. Następnie szef Szefostwa Techniki Morskiej, przedstawiciel DNV i prezes zarządu Remontowa Shipbuilding S.A. złożyli podpisy na symbolicznej karcie pieczętującej ten moment budowy.

Umowa w sprawie budowy okrętów programu "Delfin" została zawarta 25 listopada między koncernem Saab a Agencją Uzbrojenia 25 listopada 2022 roku. 15 grudnia szwedzka firma poinformowała o dopięciu szczegółów umowy potwierdzając rozpoczęcie przygotowań do realizacji zamówienia. Za projekt odpowiada biuro MMC Ship Design & Marine Consulting. Całkowita wartość zamówienia wynosi ok. 6,7 mld koron szwedzkich, czyli blisko 2,8 mld zł.

Obecnie w polskiej Marynarce Wojennej służą dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego proj. 863 (kod NATO: Modified Moma) ORP Hydrograf i ORP Nawigator. Obie jednostki przeszły gruntowne remonty i doposażanie odpowiednio w 2018 i 2020 roku, co miało na celu przedłużenie ich umiejętności wykonywania zadań. Z racji ich wieku (zostały wcielone do służby w latach 1975-1976) zachodzi potrzeba zastąpienia ich nowoczesnymi okrętami, bardziej przystosowanymi do obecnych realiów. Wedle wstępnych planów ich następcy mają wejść do służby w 2027 roku.

Dzisiejsza ceremonia wpisuje się w ciąg wielu kolejnych etapów prac stoczniowych w Remontowa Shipbuilding S.A. Cięcie blach pod drugi okręt programu "Delfin", przyszłego ORP, jest zaplanowane na. Ponadto na styczeń i październik przyszłego roku są zaplanowane uroczystości cięcia blach pod dwa kolejne niszczyciele min proj. 258, przyszłe ORP Rybitwa i ORP Czajka.

Idź do oryginalnego materiału