Pomerania pierwszym promem z polskiej stoczni

4 dni temu

6 lipca 1978 roku na pokładzie promu „Pomerania” odbyła się uroczysta ceremonia podniesienia bandery. Ta innowacyjna, jak na tamte czasy jednostka, zbudowana w Stoczni Szczecińskiej, nosiła oznaczenie B 490/1 i zapisała się w historii jako pierwszy prom pasażersko-samochodowy skonstruowany w polskich stoczniach. Wodowanie i chrzest „Pomeranii” miały miejsce 31 maja 1977 roku.

Prom Został zamówiony przez Polską Żeglugę Bałtycką. Charakteryzował się imponującymi parametrami technicznymi – długość 127,4 m, szerokość 19,4 m – a także możliwością zabrania na pokład do 1000 pasażerów oraz 277 samochodów osobowych lub 36 ciężarówek typu TIR. Przy prędkości eksploatacyjnej sięgającej 20 węzłów, jednostka była szybka i nowoczesna, oferując pasażerom wiele udogodnień, takich jak restauracja, bary, kawiarnia, dyskoteka oraz sklepy wolnocłowe.

„Pomerania” była nie tylko symbolem nowoczesności, ale także dumą polskiej stoczni. Jej popularność wśród pasażerów oraz doskonałe opinie sprawiły, iż przez lata obsługiwała różne trasy, m.in. do Ystad, Malmo, Kopenhagi, Karlskorony, Nynashamn, Helsinek oraz Roenne na Bornholmie. W latach 1996-1997, po prawie dwóch dekadach eksploatacji, prom przeszedł gruntowną modernizację w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Podczas przebudowy dodano m.in. kryty basen i jacuzzi, a także zwiększono liczbę miejsc w kabinach pasażerskich.

Po 33 latach służby pod polską banderą, w lutym 2011 roku, „Pomerania” została sprzedana. Nowy właściciel przemianował jednostkę na „Dalmatia” i wprowadził ją na trasę między Splitem w Chorwacji a włoską Anconą. Ostatecznie, w 2014 roku, po 36 latach służby na morzu, prom trafił do stoczni złomowej w Indiach, kończąc swój zasłużony żywot.

Warto wspomnieć, iż „Pomerania” była częścią serii promów, do których należały również jednostki „Silesia”, „Ankara” i „Samsun”, zbudowane w tej samej stoczni. Czwarty prom, „Iskanderun”, powstał w Turcji. „Ankara”, pierwotnie nosząca nazwę „Masovia”, była budowana na zamówienie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, jednak ze względu na problemy finansowe armator zrezygnował z odbioru statku, który ostatecznie trafił do tureckiego nabywcy. Dokumentacja promów została sprzedana stoczni tureckiej, która początkowo planowała budowę kolejnych jednostek, ale finalnie zrezygnowała z tych planów.

Projektantem „Pomeranii” był Andrzej Żarnoch, wieloletni dyrektor marketingu Stoczni Szczecińskiej, który przez lata wnosił istotny wkład w rozwój polskiego przemysłu stoczniowego.

fot. Polferries

Idź do oryginalnego materiału