Podpisano umowy na remont ponad 100-letnich falochronów w Porcie Ustka. Przebudowa umożliwi stworzenie morskiego terminalu serwisowego offshore, służącego do obsługi floty wykorzystywanej na potrzeby morskich elektrowni wiatrowych – poinformował w środę Urząd Morski w Gdyni (UMG)
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu: Budowa morskiego terminalu serwisowego offshore w Ustce. Środki na jej realizację pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
W środę Urząd Morski w Gdyni podpisał w środę dwie umowy. Pierwsza obejmuje remont Falochronu Wschodniego i Nabrzeża Pilotowego, druga – remont Falochronu Zachodniego z nabrzeżami, slipem i ostrogami. Łączna wartość obu umów to 102,5 mln zł. Wykonawcą kontraktów jest firma PORR S.A., która będzie miała 15 miesięcy na ich sfinalizowanie – podało biuro prasowe Urzędu.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, cytowany w komunikacie, stwierdził, iż inwestycja znacząco poprawi funkcjonowanie usteckiego portu i dostosuje go do nowych funkcji, związanych z energetyką wiatrową. „Uzyskała wsparcie ze środków z KPO i pokazuje, jak ważna dla nas jest energetyka wiatrowa i wsparcie w tym kontekście małych i średnich portów morskich” – powiedział.
Zaznaczył, iż jest to bardzo istotne, ponieważ Ustka staje się portem serwisowym dla morskich farm wiatrowych. „Wejście do portu zostanie tak przygotowane, aby w nowoczesny sposób obsługiwać sposób wpływające jednostki” – zapowiedział wiceminister.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, cytowana w komunikacie podkreśliła, iż kompleksowa przebudowa falochronów jest niezbędna ze względu na ich wiek, stan techniczny, a także ma najważniejsze znaczenie dla bezpieczeństwa portu.
„Modernizacja ograniczy falowanie w awanporcie i wewnątrz portu – dzięki odtworzeniu ostrogi przy Falochronie Zachodnim w nowej lokalizacji i zwiększonej długości oraz dzięki dodatkowemu narzutowi kamiennemu od głowicy do ostrogi – co znacznie poprawi warunki manewrowania i bezpieczeństwo jednostek wpływających i wypływających z portu” – stwierdziła.
Szefowa UMG dodała, iż remont obejmie również zniszczone elementy infrastruktury, takie jak Nabrzeże Niskie, Skarpowe, slip i Ostroga Helska.
Biuro prasowe UMG przekazało, iż Falochron Wschodni, pierwotnie o długości ok. 185 metrów, swoją nasadę miał w rejonie dzisiejszego placyku na końcu Nabrzeża Pilotowego, gdzie jest pomnik Syrenki. Na początku XX wieku falochron został przedłużony o ok. 128 metrów oraz zakończony głowicą. Łączna długość falochronu po zakończeniu prac wyniesie 336,5 metrów (obecnie to 318 metrów). Falochron zostanie wyposażony w pachoły kamienne, linię odbojową, drabinki wyjściowe, znaki nawigacyjne, barierki ochronne oraz stojaki na sprzęt ratunkowy. Na czas remontu pomnik Syrenki zostanie przeniesiony w okolicę Kapitanatu Portu. Po zakończeniu prac wróci na swoje miejsce.
Kolejną konstrukcją, którą uwzględnia inwestycja jest Nabrzeże Pilotowe o długości ok. 155,5 metrów, będące przedłużeniem Falochronu Wschodniego w kierunku lądu. Nabrzeże stanowi obudowę brzegu i pełni funkcję bulwaru spacerowego. Na koniec przewiduje się montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz odtworzenie narzutu kamiennego po zewnętrznej stronie konstrukcji. Remont i jego wyposażenie są przewidziane na odcinku 120 metrów.
Druga część robót to remont Falochronu Zachodniego i jego okolic. Oryginalnie konstrukcja miała długość ok. 295 metrów i rozpoczynała się w rejonie dzisiejszego slipu do wodowania jednostek. Na początku XX wieku została przedłużona o ok. 141 metrów oraz zakończona głowicą. Odcinek kończący pierwotny falochron został pozostawiony jako ostroga wewnętrzna zachodnia, która w tej chwili jest zrujnowana.
Na Falochronie Zachodnim zostanie zamontowane wyposażenie hydrotechniczne oraz odtworzony zewnętrzny narzut kamienny, a także ułożony narzut wewnętrzny – w północnej części falochronu od nasady ostrogi do głowicy. Dodatkowo, przy zewnętrznej krawędzi głowicy falochronu przewiduje się budowę kierownicy ze stalowych pali rurowych, zabezpieczającej narzut kamienny przed osuwaniem i zanieczyszczaniem toru wodnego. Łączna długość falochronu wyniesie 436,3 metrów (obecnie to 416 metrów).
W ramach inwestycji zostanie wyremontowane również Nabrzeże Niskie, zbudowane w drugiej połowie XX wieku w rejonie nasady Falochronu Zachodniego, służące do obsługi niewielkich jednostek pływających, a także Nabrzeże Skarpowe ze slipem i Ostroga Helska, a w nowej lokalizacji odtworzona zostanie Ostroga Zachodnia.
Biuro prasowe UMG podało również, iż w ramach osobnego postępowania przetargowego, którego ogłoszenie planowane jest do końca II kwartału br., m.in. zostanie wydobyty wrak pogłębiarki „Stułbia”, który zalega w pobliżu Falochronu Wschodniego.
źródło: PAP / fot: Urząd Morski Gdynia