W poniedziałek zakończyła się pierwsza, dwuletnia część projektu badawczo-rozwojowego w Porcie Gdynia, którego celem jest sprawdzenie możliwości wykorzystania jednostek bezzałogowych do badań portowych akwenów.
15 i 16 maja w Porcie Gdynia odbyła się ostatnia sesja badawcza przy
użyciu bezzałogowej jednostki pływającej. Jest to element projektu
badawczo-rozwojowego „System monitoringu i obserwacji terenów portowych z
wykorzystaniem pływających bezzałogowych mobilnych platform
badawczych”, który rozpoczął się w 2021 roku. Dotychczas przeprowadzono
łącznie siedem sesji badawczych z wykorzystaniem zdalnie sterowanego
drona pływającego. Urządzenie automatycznie pobierało próbki wody i
osadów dennych oraz wykonywało pomiary batymetryczne. Łącznie zebrano
ponad 112 próbek z 28 punktów pomiarowych w 7 różnych obszarach Portu
Gdynia, wykonano także szereg pomiarów batymetrycznych i badań
sonarowych dna morskiego w 12 miejscach w porcie. Po przebadaniu próbek
powstał profil fizyko-chemiczny wód portowych. Cały projekt ma pokazać,
że wykorzystanie niewielkiej bezzałogowej jednostki pływającej do tego
typu pomiarów jest równie skuteczne, co wykonanie tych samych badań przy
pomocy specjalistycznej załogowej jednostki, jak ma to miejsce
aktualnie w portach.
– Sprawdzamy możliwości i miarodajność
badań prowadzonych przez jednostki bezzałogowe. Chcielibyśmy, aby to
były rozwiązania, które w przyszłości zostaną dopuszczone ustawowo.
Naszym głównym celem jest uzyskanie od administracji państwowej i jej
jednostek akredytacji dla badań wykonywanych przez jednostki bezzałogowe
– mówi Anna Salomon, kierownik projektu z ramienia Zarządu Morskiego
Portu Gdynia. – Chcemy wykazać administracji państwowej, iż batymetria
wykonywana przez ten dron jest tak samo miarodajna i użyteczna jak
batymetria wykonywana przez klasyczne jednostki załogowe.
W
ramach projektu, realizowanego z dofinansowaniem z Narodowego Centrum
Badań i Rozwoju powstało konsorcjum, którego liderem jest Por Gdynia. W
jego skład wchodzą ponadto Politechnika Gdańska, Uniwersytet Morski w
Gdyni a także Norwegian Institute of Water Research i firma Miros AS.
Konsorcjum wyłoniło podwykonawcę, który zaprojektował, skonstruował i
wyposażył niewielką bezzałogową jednostkę nawodną. Dron ten został w tym
roku zarejestrowany jako pierwsza tego typu jednostka nawodna w Polsce i
otrzymał świadectwo zdolności żeglugowej. W ciągu dwóch lat projektu
jednostkę można było zaobserwować podczas pracy na basenach Portu
Gdynia. Sterowana jest zdalnie, z brzegu.
Kolejnym etapem
będzie stworzenie na podstawie danych zebranych przy pomocy drona modeli
3D, a następnie budowa bazy wyników badań. Cały projekt rozpisany
został na blisko trzy lata i zakończy się w 2024 roku.
W skład
zespołów pracujących przy projekcie wchodzą m.in. naukowcy i
specjaliści z różnych dziedzin. Port Gdynia podkreśla ponadto, iż
kluczową rolę w realizacji zadań pełnią kobiety.
Projekt realizowany jest w ramach programu POLNOR 2019 Call, ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Koszt jego realizacji to około 7 milionów złotych. Dofinansowanie w kwocie 5 454 456,03 zł w 85% pochodzi ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a w 15% z budżetu kraju.