Centrum Nowych Kompetencji konsekwentnie realizuje swoją strategię aktywnego wdrażania prototypowych technologii i bezprecedensowych rozwiązań. Przedstawiciele polskiego sektora offshore wind oraz lokalnego samorządu zebrali się w Gdyni na premierowym pokazie symulatora statku typu CTV – Crew Transfer Vessel.
Innowacja to połączenie ze sobą dwóch już istniejących rzeczy w zupełnie nowy sposób – trafnie ujęła Małgorzata Bartosik, zastępca dyrektora generalnego stowarzyszenia
Wind Europe, podczas ceremonii chrztu łodzi służącej do transportu załóg na morskie farmy wiatrowe. Uroczystość miała miejsce w wirtualnej rzeczywistości. Wirtualna była też chrzczona jednostka. Obecność matki chrzestnej, Małgorzaty Bartosik, również.
To pierwsze takie wydarzenie i pierwszy, jedyny na świecie tak zaawansowany technicznie symulator. Będzie on przeznaczony do szkoleń kadry niezbędnej przy obsłudze polskich farm wiatrowych. Centrum Nowych Kompetencji wychodzi w ten sposób naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu rynku na usługi wykwalifikowanych specjalistów w obszarze offshore wind.
Skillset dla skippera
– Crew Trasnfer Vessel to jednostka, która służy nie tylko podczas budowy, ale potem również do serwisu turbin wiatrowych na morzu. Potrzebni są wykwalifikowani sternicy, tymczasem na rynku pracy wciąż brakuje ludzi odpowiednio przygotowanych do obsługi takich łodzi – zwraca uwagę Tomasz Lisiecki, prezes zarządu CNK. – Bez wykwalifikowanej kadry trudno sobie wyobrazić rozwój branży morskiej energetyki wiatrowej – dodaje.
Inwestycja została zrealizowana w ramach mikrograntu na badania i rozwój przyznanego spółce LKK przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Na wykonawcę innowacyjnego projektu wyłoniono innowacyjny podmiot, tj. działający w ramach Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni start-up Flint Systems, specjalizujący się w opracowywaniu i produkowaniu symulatorów szkoleniowych wykorzystujących technologię VR.
Koncepcja obejmowała stworzenie aplikacji jednostki CTV zintegrowanej z istniejącą już platformą ruchu, składającą się z fotela sternika z pulpitem w futurystycznie zaprojektowanej obudowie. Powstałe w ten sposób narzędzie bazuje na realistycznej symulacji odzwierciedlającej fizyczne parametry zachowania statku oraz jego otoczenia. Oprogramowanie uwzględnia modyfikację czynników specyficznych dla środowiska morskiego, zwłaszcza zmienne warunki atmosferyczne – wpływ falowania, prądów wodnych, wiatru, mgły, opadów itp. To zatem kompletny system umożliwiający profesjonalne przygotowanie załóg serwisujących maszty i turbiny wiatrowe na morzu.
– To narzędzie pozwoli nam na lądzie, w bezpiecznych warunkach trenować choćby najbardziej ekstremalne manewry, na które trzeba być przygotowanym, pracując na otwartym morzu – wyjaśnia Tomasz Lisiecki.
Fot. GospodarkaMorska.pl/CNKCo istotne, szkolenie na stacjonarnym symulatorze jest nie tylko rozwiązaniem bardziej komfortowym, ale również tańszym i eko-odpowiedzialnym.
Kwalifikacje w branży portowo-offshorowej do zdobycia za pół darmo
Realizacja projektu symulatora CTV wpisuje się w ogólną koncepcję udostępniania przez CNK nowoczesnych i skutecznych narzędzi edukacyjnych w celu praktycznego przygotowania do wejścia na rynek pracy. Jeszcze w tym miesiącu, w ramach inicjatywy Invest in Pomerania Academy, rusza cykl specjalistycznych szkoleń operatorskich, obejmujących zarówno zajęcia teoretyczne, jak i praktyczne, kończących się egzaminami oraz wydaniem stosownych uprawnień. Każdy uczestnik otrzyma dofinansowanie w wysokości 50% kosztów szkolenia i egzaminu. Szacuje się, iż przynajmniej połowa kursantów w okresie 6 miesięcy od zakończenia udziału w szkoleniu podejmie pracę zgodnie z kierunkiem uzyskanych kwalifikacji. CNK zapewnia wsparcie w uzyskaniu od swoich partnerów ofert pracy jako operator żurawia wieżowego, suwnicy RTG, ciągnika terminalowego, wózka widłowego czy reach stacker'a. W szkoleniach mogą uczestniczyć obcokrajowcy. CNK ma doświadczenie w realizacji szkoleń z języka polskiego dostosowanego do wymagań pracy operatorów.
Zapisy: [email protected] +48 570 180 220
Szczegółowe informacje dostępne >>tutaj.