Generalny wykonawca inwestycji, Grupa NDI, wykonał już około 90% planowanych prac drogowych. realizowane są również zaawansowane roboty torowe, dzięki czemu przekazano do ruchu pociągów towarowych pierwsze odcinki nawierzchni torowych.
W zakres inwestycji realizowanej w gdańskim Porcie wchodzi m.in. przebudowa układu kolejowego i drogowego pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym, a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików, a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski. Zmodernizowane i nowe drogi będą miały około 1,6 kilometra, a tory około 6 kilometrów.
- Nasze prace są już na zaawansowanym etapie. Oddano do eksploatacji tory 137, 141, 142, 143, 145, 146 oraz tory 309 i 310. Przystąpiliśmy również do wykonywania robót fazy II. Wymieniamy grunt oraz wykonujemy nawierzchnię torową bezpodsypkową – podkreślił Maciej Szymański, Dyrektor Projektu z Grupy NDI, która jest generalnym wykonawcą tego zadania.
Końcówka prac drogowych
Dużo
dzieje się też jeżeli chodzi o prace drogowe. Te są już zrealizowane w
około 90%. Znaczna część nawierzchni przebiega przez zaprojektowany
układ torowy o nawierzchni bezpodsypkowej. Tory wykonywane były na
podwieszeniu dzięki specjalnie przystosowanych bramek stalowych, a
pod szynami wykonywana była żelbetowa płyta grubości 28 centymetrów.
–
Ciekawostką tej budowy jest fakt, iż wszelkie nawierzchnie drogowe są
wykonane w technologii betonu cementowego. Spowodowało to wykonywanie
prac w reżimie technologicznym, a poszczególne odcinki mogą być oddawane
do ruchu dopiero po miesiącu od ich wykonania. Na tak przygotowanym
torze ułożona została nawierzchnia z betonu
cementowego zbrojonego włóknem rozproszonym. Docelowo układ ten pozwala
na poruszanie się po tym obszarze zarówno pojazdów szynowych, jak i
kołowych – dodał Maciej Szymański.
Roboty w systemie nocnym
Dodatkowym
wyzwaniem dla generalnego wykonawcy jest logistyka. Roboty trzeba tak
planować, aby nie zakłócały przeładunków, które cały czas realizowane są
na nabrzeżu i bocznicy kolejowej. Wymaga to etapowania, a często również
pracy w systemie trzyzmianowym. Poza tym w ramach inwestycji są
przebudowywane sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne i
teletechniczne. Zostanie także wybudowana sieć kanalizacji deszczowej,
oświetlenie uliczne. Ponadto powstanie nowe ogrodzenie terenu i dwa
posterunki wartownicze.
Przebudowa układu drogowo-kolejowego Nabrzeża Przemysłowego w Porcie Gdańsk potrwa do września 2023 roku. Inwestycja ma w zdecydowany sposób poprawić komunikację w rejonie Nabrzeża Przemysłowego Portu Gdańsk, usprawnić przeładunki, a także pozwolić na wykorzystanie nowych terenów do następnych. To kolejna inwestycja Portu Gdańsk, która wedle planów podwyższy standard obsługi przeładunków, a tym samym przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności i umocnienia jego pozycji na Bałtyku.
Całkowita wartość inwestycji to 85 milionów złotych brutto . Projekt jest współfinansowany z programu CEF „Łącząc Europę”.