Rzeczniczka Praw Dziecka przyznała patronat kampanii społecznej #WiemCoRobić Towarzystwa Przyjaciół Dzieci. Akcja kierowana do osób w wieku od 12 do 18 lat oraz dorosłych ma uświadomić czym są child grooming, sextortion i do jakich konsekwencji prowadzą.
Child grooming, czyli uwodzenie dziecka w internecie to poważne zagrożenie, które może przynieść wiele niebezpiecznych konsekwencji dla dziecka. Cały proceder przeprowadzany jest powoli i stopniowo, do momentu, w którym przestępca osiągnie zamierzony cel. Przeciw takim i podobnym przestępstwom powstała kampania społeczna #WiemCoRobić Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.
– Znów do ciebie napisał i nie traktuje cię jak dziecko. Tak dobrze cię rozumie. Prosi o zdjęcia lub nagranie, więc je wysyłasz. To w końcu przyjaciel. Ale… Wpadasz w pułapkę. 40 proc. nastolatków otrzymało prośbę o nagie zdjęcie, a 20 proc. namówiono na spotkanie. Kto cię uwodzi lub szantażuje przez Internet? Kampania #WiemCoRobić. Powiadom rodziców, policję lub psychologa – to przekaz 30 sekundowego spotu kampanii społecznej Towarzystwa Przyjaciół Dzieci.
Poza spotem powstał również film edukacyjny, który nie tylko dostarcza wiedzy na temat zagrożeń, ale daje narzędzia do rozpoznawania niebezpiecznych sytuacji. #WiemCoRobić stawia nacisk na zmianę perspektywy na temat osób, które doświadczyły przestępstw typu child grooming oraz sextortion, pokazując, iż nie ma powodu do wstydu i winy. Podkreśla, jak ważne jest wsparcie ze strony instytucji, w tym policji i organizacji zajmujących się pomocą osobom, które doświadczyły uwodzenia czy szantażu przez internet.
Poza patronatem RPD kampania Towarzystwa Przyjaciół Dzieci #WiemCoRobić uzyskała również mecenat m.in. Ministra Sprawiedliwości oraz Komendanta Głównego Policji.