Wyjątkowy gość na polskich wodach. Do Portu Wojennego Gdynia weszła francuska fregata FS Auvergne

gospodarkamorska.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Do miejsca stacjonowania 3. Flotylli Okrętów w Gdyni przybył z kurtuazyjną wizytą okręt Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale). Dla członków załogi była to okazja, by odpocząć oraz uzupełnić zapasy jednostki.

Okręt zatrzymał się na kilka dni na polskich wodach w związku z wykonywanymi zadaniami na Morzu Bałtyckim. Jeszcze we wrześniu był obecny na Morzu Śródziemnym, gdzie m.in. „eskortował” rosyjskie okręty poruszające się nieopodal francuskich wód terytorialnych. Jego obecność na Bałtyku, setki kilometrów od Francji ma także przypominać o zaangażowaniu państwa w ochronę własnych interesów jak i domeny morskiej sojuszników daleko od swojego macierzystego akwenu.

FS Auvergne (D654) jest piątą fregatą typu Aquitaine, zbudowaną w stoczni Naval Group w we francuskim Lorient w 2018 roku. Należy do podserii przeznaczonej przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare, po polsku ZOP) i temu ma dedykowane uzbrojenie i systemy. Do serii należą też trzy inne fregaty dedykowane z kolei do zwalczania celów powietrznych (AAW, Anti-Aircraft Warfare). Co warto zauważyć, typ Aquitaine jest „spokrewniony” z włoską serią fregat typu Carlo Bergamini, razem należąc do „rodziny” FREMM (franc. Frégate Européenne Multi-Mission, wł. Fregata Europea Multi-Missione), do której zaliczają się także okręty zbudowane dla Egiptu i Maroko oraz zaplanowane dla USA. Dwa włoskie okręty tej serii, ITS Antonio Marceglia (F597) i ITS Luigi Rizzo (F595) brały udział w misji pk. „Brilliant Shield”, zapewniając ochronę na Bałtyku, w tym i dla polskiego wybrzeża, w ramach wsparcia prawej flanki NATO.

Francuska seria jest nieco mniejsza od włoskiej serii typu Bergamini, ma 142 metry długości i ok. 6 200 ton wyporności (włoskie mają 144,2 metry długości i 6 700 ton wyporności). Załoga liczy 145 marynarzy. Okręt osiąga prędkość do 27 węzłów, a przy zachowaniu średniej wynoszącej 15 zasięg działania wynosi 6 000 mil morskich. Na napęd składają się (w układzie CODLOG) turbina gazowa 32 MW Fiat-Avio LM 2500+, cztery silniki wysokoprężne MTU 16V4000, a także dwa silniki elektryczne 2,2 MW Jeumont.

W swoim wyposażeniu okręt posiada wielozadaniowy pasywny, elektronicznie skanowany radar macierzowy Héraklès, sonar holowany CAPTAS-4 oraz sonar montowany na kadłubie UMS 4110 CL. Uzbrojenie stanowią armata morska Leonardo SR 76 mm oraz dwie zdalnie sterowane stacje uzbrojenia 20 mm (Remote controlled weapon station, RWS) Nexter Narwhal, a uzupełniają to 16-komorowy system wyrzutni SYLVER A43 VLS do rakiet przeciwlotniczych Aster 15 oraz 16-komorowy SYLVER A70 VLS do rakiet manewrujących MdCN. Dalsze uzbrojenie stanowią osiem rakiet przeciwokrętowych Exocet MM40 Block 3 i dwie podwójne wyrzutnie B-515 dla torped MU90. W skład wyposażenia wchodzi także lądowisko i hangar przeznaczone do obsługi śmigłowca NH90.

FS Auvergne nie jest pierwszym w tym roku francuskim okrętem, który wszedł do Portu Wojennego Gdynia. W marcu tego roku kilka dni spędziła tam inna fregata serii FREMM, FS Aquitaine (D650).

Idź do oryginalnego materiału