W czwartek na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się dwunasta już edycja Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego. Tegoroczne wydarzenie poświęcone było styku prawa i nowych technologii w gospodarce morskiej.
Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego organizowana jest przez Katedrę Prawa Morskiego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Centrum Badań nad Gospodarką Morską Uniwersytetu Gdańskiego oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. Tegoroczna, dwunasta już edycja, została zatytułowana „Prawo nowych technologii w gospodarce morskiej”.
– Przez tych dwanaście lat poruszyliśmy bardzo dużo niezwykle istotnych problemów prawa morskiego, gospodarki morskiej, planowania przestrzennego, od bezpieczeństwa, przez zapobieganie zanieczyszczaniu morza przez statki, łącznie z kwestiami dotyczącymi ryzyk, które dotyczą żeglugi morskiej i wypadków morskich. Tej konferencji nie byłoby, gdyby nie Stowarzyszenie Studentów ELSA Poland, które od samego początku razem z Katedrą Prawa Morskiego organizuje ją z sukcesem. ELSA i Katedra Prawa Morskiego, od niedawna jeszcze Centrum Badań nad Gospodarką Morską mają taki know-how na świetny event morski, który został zaprojektowany w taki sposób, żeby łączyć teoretyków i praktyków prawa z ludźmi biznesu gospodarczo-morskiego, z różnych administracji publicznych i NGO-sy – tłumaczy dr hab. Dorota Pyć, prof. UG, Kierownik Katedry Prawa Morskiego WPiA UG, a zarazem prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Program tegorocznego wydarzenia podzielony został na trzy sekcje.
Pierwsza z nich była poświęcona cyfryzacji w administracji morskiej.
Swoją prezentację przedstawił Paweł Krężel, dyrektor Departamentu
Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Infrastruktury, który omówił w dużej
mierze podstawy prawne do wprowadzania elektronicznych rozwiązań w
administracji. O tym, jak wygląda to w praktyce, na przykładzie
zastosowań wdrażanych przez Urząd Morski w Gdyni i Polski Rejestr
Statków, opowiedzieli odpowiednio Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor
Urzędu Morskiego, oraz dr inż. Krzysztof Kołwzan reprezentujący PRS. Z
kolei dr Dominik Wałkowski z kancelarii Wolf Theiss skupił się na
unijnych instrumentach cyfrowych, mających wspierać dekarbonizację
żeglugi.
Drugi blok tematyczny pozwolił na bardziej szczegółowe
spojrzenie w kwestie rozwiązań cyfrowych mających wpłynąć na tworzenie
zrównoważonego przemysłu żeglugowego. Dr hab. Sylwia Majkowska-Szulc
omówiła zasady elektronicznego przekazywania informacji dotyczących
statków zawijających do unijnych portów, ale prezentacje dr Zuzanny
Pepłowskiej-Dąbrowskiej z UMK w Toruniu oraz Marka Lewandowskiego z TUiR
Warta SA dotyczyły już rozwijającego się sektora statków bezzałogowych i
kontrowersji prawnych związanych z odpowiedzialnością cywilną ich
operatorów oraz kwestii ubezpieczeniowych. Dr Dominika Wetoszka z
Uniwersytetu Gdańskiego pochyliła się z kolei nad aspektami prawnymi AI w
żegludze.
Ostatni panel tegorocznej konferencji dotyczył
portów. Prelegenci skupiali się na rozwiązaniach, które w założeniu mają
prowadzić do bardziej ekologicznych operacji portowych i większej
automatyzacji procesów. I tak dr hab. Monika Adamczak-Retecka, prof. UG,
oraz Agnieszka Górka ze Szkoły Doktorskiej UG dokonały omówienia
zagadnienia „green ports” w prawodawstwie unijnym. Po tym wprowadzeniu o
bardziej ogólnym charakterze głos przejęli prelegenci przedstawiający
już konkretne rozwiązania. Robert Florczyk ze spółki Polski PCS,
odpowiedzialnej za opracowanie i wdrożenie polskiego systemu Port
Community System przybliżył nieco idee cyfrowego zarządzania portem
morskim, o praktycznym zastosowaniu nowych technologii i zrównoważonym
rozwoju w terminalu morskim opowiedziały odpowiednio Katarzyna Denc z
terminalu BCT w Gdyni oraz Dominika Milion z gdańskiego Baltic Hubu. Z
kolei o innowacyjności portu morskiego, na podstawie doświadczeń Portu
Gdynia, rozmawiali dr Beata Szymanowska z Zarządu Morskiego Portu Gdynia
oraz dr hab. Hanna Klimek i dr Janusz Dąbrowski z Uniwersytetu
Gdańskiego.
Pośród uczestników wydarzenia pojawiło się nie tylko
spore grono ludzi morza, w tym m.in. dyrektor Urzędu Morskiego w
Szczecinie Wojciech Zdanowicz czy Andrzej Zelek, prezes spółki Polski
PCS, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, ale także spore
grono studentów.
Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu
Morskiego w Gdyni, podkreślała, iż tego typu wydarzenia poświęcone prawu
w gospodarce morskiej pozwalają odbiorcom odnaleźć się w gąszczu
regulacji.
– Odbiorcom, ale choćby nam samym pozwalają uświadomić
sobie, jak wiele jeszcze jest przed nami do realizacji. choćby z pytań,
które padły z sali, uświadamiam sobie, iż wydawało mi się, iż jesteśmy
już bardzo daleko, ale okazuje się, iż pozostało sporo do zrobienia –
podkreśla dyrektor Urzędu Morskiego. – Rzeczywiście ujednolicanie tych
procedur, przepisów i zasad w Urzędach Morskich, w administracji
morskiej jest na tyle specyficzne, iż winno być zgodne z tym, co się
dzieje w Europie i na świecie, żeby to było dla klientów administracji
użyteczne. I tak też staramy się to robić. Oprócz tego działamy też w
innych kwestiach, które są również związane z tym, żeby ułatwić klientom
korzystanie z naszych zasobów, żeby nie musieli za każdym razem o to
prosić, tylko żeby przy pewnej wiedzy i obeznaniu się byli w stanie sami
te informacje z naszych zasobów wyciągnąć.