Wody Polskie i Urząd Żeglugi Śródlądowej poinformowały we wtorek, iż od Hohensaaten do Bielinka oraz na Odrze Zachodniej do mostu autostradowego żegluga znów może odbywać się całą dobę. W piątek przywrócono nocną żeglugę w rejonie Widuchowej i Gryfina.
Przywrócenie nocnej żeglugi było możliwe dzięki ponownemu wystawieniu na rzece oznakowania nawigacyjnego, które zdemontowano w związku z zagrożeniem powodziowym, a także naprawieniu uszkodzeń znaków i dokładnemu sprawdzeniu toru żeglugowego po powodzi. Najnowsze komunikaty nawigacyjne dotyczące dolnego odcinka Odry opublikowane zostały we wtorek i przed weekendem.
We wtorek poinformowano, iż wystawione zostało oznakowanie nawigacyjne na Odrze od km 667,2 (miejscowość Hohensaaten w Niemczech) do km 677,2 (żwirownia Bielinek) oraz na Odrze Zachodniej od km 0,0 (jaz w Widuchowej) do km 25,4 (most nad autostradą A6 – Kołbaskowo). Natomiast w piątek, 8 listopada, pełne oznakowanie przywrócono na odcinku Odry od Bielinka do Widuchowej (km 677,2 – km 704,1) oraz na Odrze Wschodniej do km 729,9, czyli od Widuchowej przez Gryfino do mostu autostradowego (A6, Radziszewo).
„Oznakowanie wymienione na wyżej wymienionych odcinkach odpowiada wymogom regulującym zasady uprawiania żeglugi w porze nocnej” – zaznaczono w komunikacie.
„Przywrócony został stan oznakowania sprzed powodzi” – powiedział PAP kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej RZGW – Wody Polskie w Szczecinie Stefan Iwicki. „Kiedy idzie wysoka woda, demontujemy m.in. znaki odblaskowe na ostrogach rzecznych. Nurt jest tak silny, iż potrafi porwać znaki, połamać jak zapałki. Kiedy woda opadła, uzupełniliśmy oznakowanie” – wyjaśnił.
Iwicki zaznaczył, iż żegluga nocna jest już możliwa prawie na całym odcinku Odry zarządzanym przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie.
Po powodzi szlak żeglowny został dokładnie sprawdzony i +oczyszczony+. Jeszcze na początku października RZGW informowało o „występowaniu przeszkód nawigacyjnych”, takich jak np. konary drzew, także pod powierzchnią wody, uszkodzeniach brzegów, brakach w oznakowaniu. Przez kilka tygodni wykonywano prace naprawcze, przeprowadzono też tzw. trałowanie i ponownie zamontowano „części oznakowania brzegowego i pływającego”.
Specjaliści z RZGW przeprowadzali inspekcje razem z pracownikami Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. Artur Chróściak, kierownik wydziału nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi UŻŚ, w rozmowie z PAP wyjaśnił, iż brzegowe znaki nawigacyjne są pokryte folią odblaskową, a +miejsca niebezpieczne+ na rzece są oświetlone. To m.in. mosty i tzw. główki, czyli kamienne ostrogi.
„Takie oświetlenie znajduje się na ostrogach np. w Widuchowej” – zaznaczył Chróściak. „Po dłuższych okresach zamknięcia (szlaku – PAP) zawsze robimy nocne objazdy, sprawdzamy, czy wszystkie lampki działają” – dodał.
Na odcinkach Hohensaaten – Bielinek – Widuchowa – Gryfino oznakowanie jest kompletne i sprawne. „Stwierdziliśmy uchybienia tylko na mostach kolejowych i drogowych w Szczecinie” – przekazał Chróściak.
„Zwróciliśmy się do Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, GDDKiA oraz PKP o pilne wykonanie napraw oznakowania nawigacyjnego. Gdzieniegdzie brakuje po kilka świateł” – potwierdził Iwicki.
Dodał, iż naprawa trwa na niektórych obiektach mostowych. Uzupełnienie i uruchomienie oświetlenia m.in. na wspomnianych mostach autostradowych (A6) nad Odrą Zachodnią i Odra Wschodnią oraz moście kolejowym w Podjuchach pozwoli otworzyć dla nocnej żeglugi Szczeciński Węzeł Wodny. Czyli przez całą dobę będzie mógł odbywać się transport ładunków barkami do portu w Szczecinie. Przywrócenie nocnej żeglugi na ok. 60 km Odry, ułatwiło m.in. organizację transportów kruszyw ze żwirowni w Bielinku.
Działania dot. żeglugi na Odrze podejmowane są, jak informują Wody Polskie i RZGW w komunikatach, „w uzgodnieniu” z Urzędem Dróg Wodnych i Żeglugi Odra – Hawela w Eberswalde.
Prze przejściu fali powodziowej dzienną żeglugę na odcinkach dolnej Odry przywrócono w pierwszej połowie października.
źródło: PAP / fot: ilustracyjne, envato