Port w Szczecinie dynamicznie rozwija się dzięki intensywnym modernizacjom, które umożliwiają wpływanie większych statków, a także wzmacniają jego znaczenie w międzynarodowym handlu morskim.
Ostatnie dni przyniosły tego potwierdzenie – do portu dotarły dwa duże statki typu panamax, które zostały rozładowane na nowo zmodernizowanych nabrzeżach Bulk Cargo. Przybycie tych jednostek potwierdza, iż Szczecin dzięki unowocześnieniu infrastruktury staje się konkurencyjnym ośrodkiem przeładunkowym na Bałtyku. Jak zaznacza naszej redakcji rzeczniczka Portu Szczecin-Świnoujście Weronika Gocłowska:
– Dzięki pogłębieniu toru wodnego Świnoujście-Szczecin oraz pracom modernizacyjnym i budowlanym w Porcie Szczecin mogą pojawiać się coraz większe statki.
Dwa statki, które zawinęły do Szczecina w ostatnich dniach to jednostki o znaczących rozmiarach, wcześniej rzadko widywane w tym porcie. Pierwszym z nich był Volutina, statek o długości 229 metrów i szerokości 32 metrów, który zacumował przy nabrzeżu Bytomskim. Przywiózł on 13 000 ton węgla, kóry został rozładowywany a następnie transportowany dalej drogą lądową. Sprawna operacja przeładunkowa potwierdziła zdolność portu do obsługi dużych ładunków.
Drugim statkiem był Konstantinos D liczący 199 metrów długości i 32 metry szerokości, który dostarczył aż 34 102 ton rudy manganu. Zacumował przy nabrzeżu Gliwickim, a jego towar był następnie przeładowywany na wagony kolejowe. Dzięki temu, iż w ramach projektu przebudowy infrastruktury w rejonie Basenu Kaszubskiego modernizowany jest również układ kolejowy na nabrzeżach, przeładunki tej wielkości będą odbywały się znacznie sprawniej. Wprowadzone rozwiązania pozwalają na dalsze usprawnienie logistyki w porcie, co czyni go bardziej konkurencyjnym i atrakcyjnym dla przewoźników. Jak dodaje Weronika Gocłowska:
– Całą inwestycję uzupełnią prace związane z przebudową układów kolejowych i drogowych a także modernizacją sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych oraz teletechnicznych.
Projekt modernizacji portu
Prace modernizacyjne w porcie Szczecin realizowane w ramach projektu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”, obejmują szeroki zakres działań. Celem inwestycji, nadzorowanej przez Korporację Budowlaną DORACO, jest przekształcenie portu w nowoczesny ośrodek przeładunkowy, który może przyjmować większe jednostki i przetwarzać coraz większe partie ładunków.
Zakres prac obejmuje przebudowę i wzmocnienie aż 1000 metrów nabrzeży, w tym odcinków takich jak Chorzowskie i Katowickie, oraz stworzenie zupełnie nowych 400 metrów nabrzeży – między innymi Dąbrowieckiego z przystanią dalbową i nabrzeża Zamykającego. Dzięki modernizacjom nabrzeża będą w stanie wytrzymać obciążenie do 40 kN/m², co umożliwi przyjmowanie jednostek o jeszcze większej ładowności. najważniejszy dla portu Basen Kaszubski zostanie dodatkowo pogłębiony do głębokości technicznej 12,5 metra, co pozwoli na wpływanie statków o większym zanurzeniu, a tym samym na przyjęcie jeszcze większych ilości towarów w jednym rejsie.
Na ostatnim etapie znajdują się m.in. prace modernizacyjne na nabrzeżu Katowickim, gdzie ze względu na intensywną eksploatację i specyfikę przeładunków roboty podzielono na cztery zasadnicze odcinki. Taki podział zapewnia płynność operacji portowych, a jednocześnie umożliwia sprawną modernizację.
Finał inwestycji
Zakończenie prac planowane jest na połowę 2025 roku. Dzięki pogłębieniu basenów portowych do 12,5 metra technicznej głębokości, port będzie mógł przyjmować jednostki o zanurzeniu większym niż kiedykolwiek wcześniej. Jak podaje rzeczniczka Portu Szczecin :
– Pod koniec czerwca 2025 roku zakończymy transformację portu w Szczecinie z 10,5 m do 12,5 m głębokości technicznej co da nam możliwość obsługi jednorazowo praktycznie 2 razy większych partii ładunku. Z do niedawna 20-25 tys. ton do 40-45 tys. ton – co zatem ciekawe: te „zaledwie” dwa metry zanurzenia więcej zwiększają masę ładunku blisko dwukrotnie. To ogromna szansa dla rozwoju możliwości Portu.
Port w Szczecinie przechodzi dynamiczną modernizację, która pozwoli mu nie tylko przyjmować większe jednostki, ale także dorównać największym polskim portom, takim jak Gdynia i Gdańsk. Dzięki tym inwestycjom Szczecin zyska konkurencyjność na arenie międzynarodowej, stając się atrakcyjnym punktem przeładunkowym w basenie Morza Bałtyckiego.
Fot.ZMPSiŚ