W ramach czterotygodniowych prac z wykorzystaniem najnowszych technologii rozpoczął się innowacyjny proces przeprowadzenia bunkrowania statków w holenderskim porcie. Sięganie po rozwiązania cyfrowe ma zwiększyć wydajność i bezpieczeństwo związane z tą procedurą.
Firmy ZeroNorth, Vitol oraz Port Rotterdam zakończyły 12 października pierwszą cyfrową operację bunkrowania (electronic bunker delivery note, eBDN), rozpoczynając tym samym prace i testy rozłożone na okres blisko czterech tygodni, połączone z praktycznymi pracami portowymi. W tym okresie Vitol przeprowadzi od trzech do czterech dostaw bunkra.
Celem tego przedsięwzięcia jest zademonstrowanie korzyści płynących z zastosowania cyfrowego rozwiązania w porównaniu z ręcznymi kwitami bunkrowymi poprzez ocenę oszczędności czasu podczas bunkrowania, zwiększonej wydajności operacyjnej i lepszej jakości danych. Test ma również na celu wykazanie rentowności rozwiązania w zakresie cyfryzacji prac portowych. Port Rotterdam jako pierwszy ma wdrażać to rozwiązanie w Europie, idąc wzorem Portu w Singapurze, gdzie pierwsze przedsięwzięcie tego rodzaju miało miejsce w 2020 roku.
– Port w Rotterdamie ma przyjemność dołączyć do Vitol i ZeroNorth w realizacji pierwszej cyfrowej dostawy bunkru. Ten pilotaż pozwala nam zademonstrować korzyści płynące z elektronicznych kwitów bunkrowych, w tym oszczędność czasu, lepszą wydajność operacyjną i lepszą jakość danych. Inicjatywa ta podkreśla nasze zaangażowanie w innowacje i zrównoważony rozwój oraz przybliża nas o krok do cyfryzacji operacji bunkrowania w jednym z największych portów bunkrowych na świecie – podkreśliła Saskia Mureau, dyrektor ds. cyfryzacji obsługi klienta w Zarządzie Portu Rotterdam.
– Przejrzystość i wydajność w sektorze bunkrowania mają najważniejsze znaczenie dla powodzenia transformacji energetycznej żeglugi. Podczas gdy cyfryzacja branży bunkrowej nabiera tempa, znaczące możliwości obniżenia kosztów operacyjnych i poprawy przejrzystości transakcji paliwowych pozostają niewykorzystane. Cieszymy się, iż możemy współpracować z Vitol, aby przeprowadzić tę próbę w najważniejszym europejskim centrum bunkrowania. Inicjatywa ta jest ważnym krokiem naprzód i może służyć jako katalizator powszechnego przyjęcia eBDN w całej branży – zaznaczyła Kenneth Juhls, starszy wiceprezes i globalny dyrektor ds. klientów w ZeroNorth.
– Cieszymy się, iż możemy uczestniczyć w tym procesie. Cyfryzacja może przynieść korzyści branży bunkrowania dzięki zwiększonej wydajności i przejrzystości operacyjnej, z korzyścią dla naszych klientów i szerszego rynku – wskazał Ian Butler, Kierownik ds. transformacji energetycznej i żeglugi w Vitol.
Jako dwa największe porty bunkrujące na świecie, Singapur i Rotterdam mają odgrywać kluczową rolę w katalizowaniu globalnych wysiłków na rzecz zwiększenia wydajności w żegludze międzynarodowej w ramach Zielonego i Cyfrowego Korytarza Żeglugowego Singapur-Rotterdam. Firmy ZeroNorth i Vitol brały udział w pracach prowadzonych także w 2020 roku. Po zakończeniu testów strony w pełni zintegrują eBDN z systemami portu w Rotterdamie i jego dostawców, kładąc podwaliny pod w pełni zdigitalizowany przepływ prac związanych z bunkrowaniem.
To nie jedyne przedsięwzięcie nastawione na wydajność prac portowych oraz wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań. Port w Rotterdamie jest największym portem bunkrującym w Europie, a także jednym z trzech największych tego rodzaju na świecie. Każdego roku około 9,5 miliona ton paliwa bunkrowego jest dostarczane na znajdujące się tam statki. Oprócz tradycyjnych paliw, rośnie również podaż alternatywnych i odnawialnych, co jest związane z ograniczaniem emisji CO2 i dekarbonizacji branży morskiej, aby stała się przyjazna środowisku. Stąd też port w Rotterdamie jest pierwszym portem w Europie, w którym stało się możliwe bunkrowanie LNG oraz metanol z barki na statek. w tej chwili coraz więcej paliw alternatywnych może być bezpiecznie bunkrowanych. Podobnie rozwija się port w Singapurze, który obok bycia jednym z największych punktów przeładunków kontenerowych na świecie, także rozwija operacje związane z wykorzystaniem paliw nie powodujących emisji szkodliwych substancji. W maju tego roku potwierdził gotowość do przeprowadzania operacji bunkrowania metanolem dzięki pierwszej udanej operacji tego typu.