Nowe paliwa na statkach: MTF pokazuje, jak robić to bezpiecznie

10 godzin temu
Zdjęcie: MTF


Forum Technologii Morskich właśnie opublikowało nowe wytyczne. Ich zadaniem jest ułatwienie branży bezpiecznie wejść w erę dekarbonizacji. Alternatywne paliwa mają poprowadzić żeglugę ku neutralności klimatycznej, jednak zanim staną się standardem, trzeba nauczyć się z nimi pracować.

Rola paliw alternatywnych

Forum Technologii Morskich (MTF) ogłosiło nowe wytyczne, które mają pomóc branży morskiej bezpiecznie korzystać z paliw alternatywnych – takich jak metanol, wodór czy amoniak. Paliwa takie jak te są niezbędne, aby ograniczyć emisje gazów cieplarnianych ze statków.

Problemem jest, iż dokładne przepisy dotyczące takich paliw jeszcze nie istnieją. Dlatego każda firma, która chce je stosować, musi udowodnić, iż jej statek będzie tak samo bezpieczny jak jednostka pływająca na tradycyjnym paliwie. W tym właśnie pomagają analizy bezpieczeństwa HAZID i HAZOP.

HAZID – identyfikacja zagrożeń – to wczesna analiza bezpieczeństwa. Jej celem jest znalezienie wszystkich możliwych zagrożeń, zanim statek lub instalacja zostaną zbudowane. HAZOP – analiza zagrożeń i zdolności operacyjnych – to bardziej szczegółowa analiza, przeprowadzana krok po kroku dla wszystkich elementu systemu. To tu specjaliści sprawdzają, co może się wydarzyć, jeżeli coś zadziała inaczej niż było to przewidziane.

Prezentacja wytycznych

Wytyczne zostały zaprezentowane podczas seminarium o bezpiecznej dekarbonizacji, zorganizowanego na targach Europort w Rotterdamie. Eksperci jednogłośnie uznali, iż liczba statków używających nowych paliw będzie gwałtownie rosnąć – nie tylko w nowych projektach, ale również w modernizacji istniejących jednostek. Dlatego ujednolicone zasady oceny ryzyka są tak ważne.

– „W miarę jak branża zwiększa wykorzystanie nowych paliw, konieczne jest ustanowienie spójnego i rygorystycznego podejścia do HAZID i HAZOP” – powiedział John McDonald, prezes i dyrektor operacyjny ABS.

To wytyczne mają dać branży narzędzia, które zapewnią bezpieczeństwo i zaufanie wszystkich zaangażowanych — od projektantów, przez armatorów, aż po porty i instytucje regulujące.

– „Spójność metodologii pomoże również organom administracyjnym podejmować decyzje z większą pewnością” – dodał Alf Tore Sørheim, pełniący obowiązki dyrektora generalnego Norweskiego Urzędu Morskiego.

Dzięki nim transformacja energetyczna w żegludze może przebiegać szybciej i bezpieczniej.

Bezpieczeństwo ponad regulacjami

Zanim pojawią się obowiązkowe regulacje, armatorzy muszą korzystać z tzw. alternatywnego procesu projektowania. Oznacza to konieczność wykonywania oceny ryzyka, która ma pokazać, iż nowy rodzaj paliwa nie zwiększy niebezpieczeństwa na statku.

Do tej pory firmy bazowały głównie na starszych dokumentach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) i organizacji klasyfikacyjnych, jednak z pojawieniem się nowych paliw te materiały przestały być wystarczające. Technologie gwałtownie się rozwijają, więc potrzebny jest bardziej aktualny i praktyczny przewodnik.

Standard oceny ryzyka

Opublikowany raport opisuje szczegółowo, jak przeprowadzać analizy HAZID i HAZOP. Wyjaśnia, jakie kompetencje powinni mieć eksperci, jakie dokumenty trzeba przygotować oraz jak wygląda proces krok po kroku. Celem jest stworzenie jasnego, ujednoliconego standardu, który pozwoli łatwo wykrywać możliwe zagrożenia, takie jak wycieki paliwa, awarie systemów czy sytuacje, które mogą doprowadzić do pożaru lub eksplozji. Wytyczne przekazują też, jak planować zabezpieczenia i jak raportować wyniki, aby było to przejrzyste i zrozumiałe dla wszystkich stron.

Fot. Maritime Technologies Forum

Idź do oryginalnego materiału