Port Kłajpeda dołącza do "zielonej" trasy żeglugowej

gospodarkamorska.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Port w Kłajpedzie zostaje włączony przez singapurską firmą X-Press Feeders do jej szlaku żeglugowego obsługiwanego przez kontenerowce napędzane zielonym metanolem. Na litewskie wody 16 września wpłynął pierwszy statek poruszający się tą trasą, Eco Umande. Ma to stanowić początek nowy ery w zrównoważonej żegludze.

Główny port Litwy dąży do stania się jednym z liderów w zakresie ochrony środowiska w rejonie Morza Bałtyckiego. Stąd niejako „wyróżnieniem” stało się jego włączenie do obsługiwaną przez firmę z Singapuru trasę, którą poruszają się statki napędzane ekologicznym metanolem. Wejście statku Eco Umande do Kłajpedy było tu szczególnym wydarzeniem, z udziałem przedstawicieli władz portu, firmy X-Press Feeders i innych podmiotów, czemu towarzyszył także występ muzyczny.

- Dziś port w Kłajpedzie świętuje istotny historyczny moment, przybycie Eco Umande, pierwszego ekologicznego statku napędzanego metanolem, który będzie regularnie operował w porcie. Wydarzenie to nie tylko symbolizuje początek nowej ery zrównoważonej żeglugi w porcie w Kłajpedzie, ale także integruje Litwę z międzynarodową siecią ekologicznych szlaków żeglugowych. Jest to wielkie uznanie dla naszych wysiłków na rzecz osiągnięcia celów środowiskowych i dowód na to, iż jesteśmy jednym z najbardziej zaawansowanych portów w Europie. Wraz z portami takimi jak Rotterdam i Antwerpia przyczyniamy się do rozwoju zrównoważonego przemysłu żeglugi morskiej - powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu Kłajpeda.

- W X-Press Feeders jesteśmy zaangażowani w rozwój zrównoważonych praktyk żeglugowych. Przybycie Eco Umande, naszego ekologicznego statku napędzanego metanolem, do portu w Kłajpedzie stanowi kamień milowy nie tylko dla naszej firmy, ale także dla całej branży żeglugowej. Inicjatywa ta jest zgodna z naszym zobowiązaniem do redukcji emisji dwutlenku węgla i wspierania przyjaznych dla środowiska operacji na globalnych szlakach żeglugowych. Współpracując z przyszłościowo myślącymi portami, takimi jak Kłajpeda, podejmujemy konkretne kroki w kierunku bardziej zrównoważonej branży żeglugowej w całej Europie - zaznaczył Francis Goh, dyrektor operacyjny X-Press Feeders.


Eco Umande (IMO 9959541) to bowy kontenerowiec zbudowany w tym roku i pływający pod banderą Malty. Ma 148 metrów długości i 26 metrów szerokości. Jego pojemność nominalna wynosi 1260 TEU. Planowo ma zawijać do Portu Kłajpeda co dwa tygodnie, w ramach trasy Rotterdam-Antwerpia-Kłajpeda-Ryga-Rotterdam. Po dokonaniu przeładunku statek wyruszył do łotewskiego portu w Rydze, gdzie przybył 17 września.

Założona ponad 50 lat temu w Singapurze firma X-Press Feeders działa w tej chwili w Azji, Afryce, Ameryce Łacińskiej, Europie, a także na Bliskim Wschodzie i na Karaibach. Firma nie posiada, nie dzierżawi ani nie obsługuje żadnych kontenerów, skupiając się wyłącznie na świadczeniu usług transportowych dla operatorów kontenerowych. w tej chwili X-Press Feeders obsługuje ponad 100 statków o pojemności od 700 do 7000 TEU. W ramach swojego zaangażowania w zrównoważony rozwój firma nabyła w ostatnim czasie 14 statków dwupaliwowych zdolnych do pracy na zielonym metanolu, z których trzy są w tej chwili eksploatowane, w tym Eco Umande. Pozostałe kontenerowce mają zostać dostarczone do 2026 roku.

Po Morzu Bałtyckim pływają napędzane metanolem statki także innych firm. Pierwszym z nich był kontenerowiec Laura Maersk, działający od października ub. r., który na początku swojej działalności zawinął do terminalu GCT należącego do Hutchison Ports w Porcie Gdynia. Aktualnie statek prowadzi regularną żeglugę na Bałtyku.

Idź do oryginalnego materiału