Szwedzki statek bez załogi dryfuje na polskim Bałtyku

gospodarkamorska.pl 5 dni temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Statek handlowy "Sofia", który w czwartek wypłynął z Ustki w kierunku Szwecji, po nocnym pożarze i ewakuacji pięcioosobowej załogi, dryfuje na Bałtyku. Jest ok. 30 mil morskich od polskiego brzegu.

"Dryfującą jednostkę widzimy w systemie automatycznej identyfikacji statków. Jest 32 mile morskie od brzegu na wysokości Koszalina. Dryfuje z prędkością 1,2 węzła" – przekazała PAP w piątek rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Wybuch pożaru


Szwedzki statek handlowy "Sofia" w czwartek po południu bez ładunku wypłynął z Ustki. Wieczorem polska Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa SAR otrzymała informację od duńskich służb, iż na statku wybuchł pożar.

"Około 21.20 przyszło zgłoszenie od Duńczyków, iż statek płonie i prawdopodobnie nabiera wody. Zaoferowaliśmy pomoc, wysłaliśmy śmigłowiec z Darłowa, ale szybciej były na miejscu śmigłowce duński i szwedzki. Ewakuowały pięcioosobową załogę" – poinformował PAP rzecznik prasowy SAR Rafał Goeck.

"Sofia" była w pobliżu wyspy Bornholm, a więc na duńskich wodach. Śmigłowiec polskiego Marynarki Wojennej z Darłowa uczestniczył w akcji ratunkowej tylko jako asysta. Wszyscy członkowie załogi statku zostali ewakuowani na duńską fregatę, która została wysłana na pomoc.

Pomoc polskich jednostek ratowniczych


W kierunku statku dryfującego między Ustką a Darłowem wysłane zostały dwie polskie jednostki: wielozadaniowy holownik ratowniczy SAR "Kapitan Poinc" oraz holownik H8 z 3 Flotylli Okrętów MW.

"Dziś około godziny 18 dopłyną do niego" – przekazał Goeck.

Co dzieje się z "Sofią", raportują służbom morskim kapitanowie jednostek przepływających obok dryfującego statku, a także dwa samoloty, polski i niemiecki, monitorujące akwen. "Prowadzą monitoring pod kątem ewentualnego zanieczyszczenia środowiska" – wyjaśniła Wieczorek. "Wysłana na miejsce jednostka SAR służy m.in. do zwalczania rozlewów olejowych, gaszenia pożarów, holowania ratowniczego" – dodała.

Podkreśliła, iż dryfujący statek nie stwarza zagrożenie dla żeglugi; biuro hydrograficzne MW nadało ostrzeżenia nawigacyjne.

Przyczyny zdarzenia


Na razie nie wiadomo, co było przyczyną pożaru i uszkodzeń na pokładzie "Sofii". Urząd Morski w Szczecinie i SAR przekazały PAP, iż armator statku zamówił holownik, który płynie z Rostocku w Niemczech. Jego zadaniem będzie zabezpieczenie i odholowanie uszkodzonej jednostki. "To armator zdecyduje, czy statek zostanie odholowany do najbliższego portu, czy od razu do stoczni remontowej" – zaznaczyła Wieczorek.

W czasie, kiedy doszło do wypadku, na Bałtyku było od 5 do 7 st. w skali Beauforta, czyli wiał silny lub bardzo silny wiatr, z prędkością do 17,1 m/s (ok. 65 km/h).

Jak przekazał Urząd Morski w Szczecinie, statek handlowy "Sofia" pływa pod szwedzką banderą, został zbudowany w 1986 r. Długość całkowita jednostki to 71,84 m. Był w Ustce 28 listopada z ładunkiem kruszywa.

tma/ mark/

Idź do oryginalnego materiału